Bij een contract moet je op de volgende punten letten:
1. Duur van je arbeidsovereenkomst
Een contract kan voor bepaalde of onbepaalde tijd zijn.
2. Opzegtermijn
Controleer of er een opzegmogelijkheid in je contract staat en hoe lang de opzegtermijn is.
3. Proeftijd
Tijdens de proeftijd kunnen jij en je werkgever bekijken of er een goede match is.
4. Functieomschrijving en salaris
Je functieomschrijving moet duidelijk omschrijven welke taken je hebt.
5. Vakantie
Je hebt wettelijk recht op vier keer het aantal uren dat je per week werkt.
6. Concurrentiebeding
Een concurrentiebeding beperkt je vrijheid om na je dienstverband bij een concurrent te werken.
7. Studiekosten
Als je werkgever scholing aanbiedt, controleer dan wie de kosten betaalt.
8. Ziekte
Je werkgever moet je tijdens ziekte minimaal 70% van je loon betalen, tot het maximum dagloon.
9. Cao en personeelsgids
In je contract staat meestal of een cao van toepassing is en of er aanvullende afspraken uit een personeelsgids gelden.
10. Pensioen
Soms biedt je werkgever een pensioenregeling aan, maar dit is niet verplicht.
Ook is het belangrijk om je contract te laten checken door een juridisch specialist als jouw werkgever overgenomen wordt en je een nieuwe arbeidsovereenkomst krijgt.