:

Hoe bewijs je eigendom van een huis?

Blair Hettinger
Blair Hettinger
2025-08-27 08:00:39
Count answers : 3
0
Je kunt bewijzen dat je eigenaar bent van je huis met een afschrift van de akte van levering en een recente uitdraai van het Kadaster. Het afschrift heb je gekregen van de notaris bij de aankoop van je huis. Een uitdraai van het Kadaster kun je gratis opvragen in je “Mijn Overheid” account. Allereerst is het verstandig om de koopakte op te zoeken. Hopelijk heb je zelf nog een papieren exemplaar in je eigen administratie. De leveringsakte is de notariële akte die je op de datum van de overdracht ondertekend hebt bij de notaris. Het bewijs dat de leveringsakte is ingeschreven bij het Kadaster en dat je nog altijd eigenaar bent kun je zelf downloaden zonder kosten te maken. Log in bij “Mijn Overheid” met je DigiD. Ga vervolgens naar het tabje “Wonen”. Daarna klik je op “Kadastrale gegevens” en vervolgens op “Download eigenaarsinformatie (pdf)”. De combinatie van de bovenstaande stukken zou moeten volstaan bij de verkoop van je woning. Je kunt gevraagd worden om deze stukken aan te leveren als je het huis wilt verkopen. De makelaar wil bijvoorbeeld weten of er bijzondere afspraken zijn gemaakt in de koopakte. Deze documenten moet je overhandigen aan de koper. In de eigendomsakte (de notariële akte van levering) staan onder andere de gegevens van de verkoper en de koper, een omschrijving van het verkochte en de koopprijs. Ook staan er bijzondere juridische bepalingen in, zoals eventuele erfdienstbaarheden. Een notariële akte wordt nooit vernietigd en dus eeuwig bewaard. Als de notaris met pensioen gaat, dan is er altijd een opvolger die de akten bewaart. Na verloop van tijd gaan alle akten naar de Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding, een archiefdienst van de overheid. Oude akten kunnen via een notaris bij dit archief worden opgevraagd. Stap 1: Allereerst is het verstandig om de koopakte op te zoeken. Stap 2: De leveringsakte is de notariële akte die je op de datum van de overdracht ondertekend hebt bij de notaris. Stap 3: Het bewijs dat de leveringsakte is ingeschreven bij het Kadaster en dat je nog altijd eigenaar bent kun je zelf downloaden zonder kosten te maken.
Reggie Skiles
Reggie Skiles
2025-08-27 06:27:57
Count answers : 7
0
Een eigendomsbewijs is het door het Kadaster gewaarmerkte bewijsstuk dat jij de eigenaar bent van de woning. Vraag de verkoper om een kopie van zijn eigendomsbewijs van de woning. Ben je het eigendomsbewijs kwijt, dan kun je bij het Kadaster een nieuw document opvragen. De akte van levering wordt opgesteld door een notaris en wordt getekend door de koper, de verkoper en de notaris. Na de ondertekening wordt de akte van levering ingeschreven in de openbare registers en is de koper officieel eigenaar van de woning. Na de inschrijving ontvangt de koper een afschrift, dit is het eigendomsbewijs. Je ontvangt het eigendomsbewijs na het passeren van de akte van levering bij de notaris.

Lees ook

Wat moet ik regelen voor de overdracht van mijn huis?

Financiering: zorg dat de financiering helemaal rond is en dat de koopsom volledig is betaald. Docu Lees meer

Hoe wordt eigendom overgedragen?

De eigendom van een huis, appartement of van ander onroerend goed, gaat over van de verkoper op de k Lees meer

Selmer Bergstrom
Selmer Bergstrom
2025-08-27 06:09:53
Count answers : 7
0
Als je het eigendomsbewijs van je huis per ongeluk kwijt bent en je het document nodig hebt, dan kan je altijd terecht bij het Kadaster. Je kunt het eigendomsbewijs pas in handen nemen nadat de akte van Levering bij de notaris is gepasseerd. Tegen een bepaalde bijdrage kan je het eigendomsbewijs van je huis namelijk gemakkelijk aanvragen en toegestuurd krijgen. Je kunt je ook laten helpen met de aanvraag van het eigendomsbewijs van je woning door het inschakelen van een makelaar. Je kunt het eigendomsbewijs zelf aanvragen, maar je kunt ook een expert inschakelen. Er zijn verschillende topmakelaars beschikbaar die klaar voor je staan om je te adviseren en assisteren met het eigendomsbewijs en andere makelaarszaken.