:

Hoe kan ik een betaling terugvorderen?

Davion Sanford
Davion Sanford
2025-08-17 23:18:20
Count answers : 6
0
Haalt een bedrijf geld van uw rekening maar gaf u hiervoor geen machtiging? Of stopte u de machtiging? Dan is de automatische incasso onterecht. U kunt dan binnen 13 maanden uw bank vragen om het bedrag terug te boeken. Klopt de automatische incasso? Maar wilt u het bedrag toch terug? Dan kunt u het geld binnen 8 weken terugboeken. Dit heet storneren. U krijgt het bedrag dan weer terug op uw bankrekening. Vraag uw bank om de automatische incasso te storneren. Of doe dit zelf via internetbankieren. Dit kan meestal via het overzicht van ‘incasso’s’ of ‘automatische incasso’s’.
Freeda Jast
Freeda Jast
2025-08-17 20:10:32
Count answers : 4
0
Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven. Bij Knab doe je dit eenvoudig vanuit de Knab App. Tik eerst op de afschrijving en vervolgens op de drie puntjes. Bovenaan zie je de optie 'terugboeken'. Bevestig je terugboeking en het bedrag staat maximaal binnen één werkdag weer op je rekening. Helaas kan dit bij een foute (losse) overboeking naar een rekeningnummer niet. Je kunt dus niet zomaar de bank vragen om het bedrag terug te storten op je rekening. Vooropgesteld: Je hebt recht op dit geld. Bij een onverschuldigde betaling, is de ontvanger wettelijk verplicht om dit geld aan je terug te geven. Maar voordat je daarvoor een - dure - juridische procedure opstart, kun je een aantal andere dingen proberen om je geld terug te krijgen. Daarvoor is het belangrijk om te kijken naar de specifieke situatie. 1. Je hebt geld overgeboekt naar een rekeningnummer dat niet bestaat Dit is de beste situatie. Heb je een nummertje verkeerd getypt hebt of is er iets anders misgegaan waardoor je geld hebt overgemaakt naar een rekeningnummer dat niet bestaat? Dan is er eigenlijk niks aan de hand. Het geld wordt dan binnen een paar dagen automatisch teruggestort op je rekening. Heb je na een paar dagen nog niks terug? Neem dan even contact op met de betreffende bank, wellicht kunnen zij je helpen. 2. Je hebt geld overgeboekt naar iemand die je kent Enigszins voor de hand liggend, maar toch goed om te vermelden. Als je weet naar wie je het geld hebt overgemaakt, neem dan contact op met die persoon. Heb je geen contactgegevens, dan kun je het misschien via social media proberen. Lukt dit ook niet, neem dan contact op met zijn of haar bank. 3. Je hebt geld overgeboekt naar een bestaand rekeningnummer van iemand die je niet kent Wat wij in zo’n geval altijd adviseren is dat je een cent overmaakt naar het betreffende rekeningnummer. In de beschrijving kun je diegene dan verzoeken om de eerdere foutieve overboeking terug te storten. Komt diegene je verzoek niet tegemoet? Dan is je enige optie nog contact op te nemen met de bank waarnaar je hebt overgemaakt. Zij mogen vanwege privacy-redenen niet de persoonsgegevens van de eigenaar van de rekening delen, maar ze kunnen wel optreden als bemiddelaar en op die manier proberen het geld voor jou terug te halen. Juridische procedure Krijg je degene naar wie je de foutieve overboeking hebt gedaan niet te pakken of lukt het je maar niet om het geld terug te krijgen? Dan is je laatste optie om toch die juridische procedure op te starten. Zoals gezegd is er sprake van een onverschuldigde betaling: degene aan wie je het geld hebt overgemaakt is wel degelijk wettelijk verplicht om het je terug te betalen. Uiteraard is zo’n procedure niet gratis, je hebt immers een advocaat nodig voor je stap naar de rechter. Bedenk je dus goed of het geldbedrag dat je probeert terug te krijgen hoog genoeg is om de kosten te dekken.

Lees ook

Wat is de procedure bij wanbetaling?

Allereerst kun je de wanbetaler een sommatiebrief sturen waar je tot voldoening van je factuur somme Lees meer

Wat te doen bij wanbetalers?

Als een klant een factuur niet of te laat betaalt, dan mag je als ondernemer zowel incassokosten als Lees meer