:

Wat kan ik doen als iemand niet betaalt?

Gardner Predovic
Gardner Predovic
2025-09-15 14:44:03
Count answers : 9
0
Je kunt eerst proberen zelf een betalingsherinnering te sturen. Je kunt ook telefonisch contact opnemen met de wanbetaler als de betaling nog niet voldaan is. Is de betaling na een herinnering en/of telefonisch contact nog steeds niet betaald, dan kun je een tweede betalingsherinnering sturen, die eventueel zelfs een waarschuwing omvat. Hierna is het verstandig om juridisch advies in te schakelen. Een incassobureau, zoals Incassobureau Juristu, kan contact opnemen met de wanbetaler via een e-mail, sms of zelfs via de post. Binnen tien dagen dient het bedrag dan terugbetaald te worden. Als de wanbetaler daarna nog steeds niet binnen tien dagen zijn schuld terugbetaald, dan is de zogenoemde ‘minnelijke fase’ voorbij. Je kunt dan een procedure starten met het juridische advies van een expert. De allerlaatste stap is het aanspannen van een rechtszaak. Ook dan is het verstandig om een juridische adviseur in te schakelen zodat je er nooit alleen voorstaat.
Monty Torp
Monty Torp
2025-09-02 04:41:33
Count answers : 10
0
Neem contact op met de schuldeiser en kijk of er een oplossing of betalingsregeling mogelijk is. Het verkrijgen van juridisch advies kan ook nuttig zijn om je rechten en opties te begrijpen. Ontvang direct hulp. U wordt vandaag gratis en vrijblijvend teruggebeld door een ervaren strafrechtadvocaat. Onze experts helpen bij al uw vragen. Binnen 24 uur. Gratis en vrijblijvend. Specialist uit uw regio. Expertise in bemiddeling van gespecialiseerde pro deo advocaten. Toegankelijke juridische bijstand voor cliënten met beperkte financiële middelen. Gegarandeerde kwaliteit en tevredenheid door zorgvuldige selectie en matching van advocaten.

Lees ook

Wat is de procedure bij wanbetaling?

Allereerst kun je de wanbetaler een sommatiebrief sturen waar je tot voldoening van je factuur somme Lees meer

Wat te doen bij wanbetalers?

Als een klant een factuur niet of te laat betaalt, dan mag je als ondernemer zowel incassokosten als Lees meer

Kaylin Pacocha
Kaylin Pacocha
2025-09-02 04:18:52
Count answers : 10
0
Als iemand jouw tikkie niet betaalt, stuur je natuurlijk eerst een paar herinneringen. Krijg je jouw geld dan nog steeds niet terug, dan kun je diegene in gebreke stellen. Je geeft dan per brief of mail aan: Dat je aanspraak maakt op terugbetaling. Dat diegene dit moet voldoen binnen een redelijke termijn. Dat je aanspraak zult maken op rente en eventuele bijkomende kosten als diegene in gebreke blijft. Stuur dit bij voorkeur aangetekend zodat je kunt aantonen dat de ontvanger jouw schrijven in goede orde op een bepaalde datum heeft ontvangen. Een bericht via WhatsApp met een leesbevestiging kan ook als bewijs dienen hiervoor. Schiet je een groot bedrag voor en wil je gedoe voorkomen, zet dan voor de zekerheid wat dingen op papier. Zorg dat duidelijk is wat de kern van de prestatie is, wie de partijen zijn, welk bedrag wordt geleend, hoe en wanneer dit wordt terugbetaald en welke gevolgen intreden wanneer er niet tijdig wordt terugbetaald. Wat je in de juridische praktijk veel ziet bij het treffen van een betalingsregeling, is dat het nog openstaande bedrag in één keer opeisbaar is wanneer een betalingstermijn wordt gemist of betaling deels uitblijft.
Lela Gorczany
Lela Gorczany
2025-09-02 03:41:05
Count answers : 5
0
Lever schriftelijk bewijs aan wanneer je het niet eens bent met het bedrag dat je moet betalen. Vermeld altijd het kenmerk van de factuur in brieven, e-mails en bij de betaling. Maak aantekeningen als je belt met het incassobureau. Vraag de medewerker om de afspraken op te schrijven in een brief of e-mail aan jou. Neem contact op als je betaalafspraken niet kan nakomen. Probeer een haalbare betalingsregeling te treffen bij de deurwaarder.

Lees ook

Hoe kan ik wanbetalers aanpakken?

1. Wacht de betalingstermijn af Eerst moet er natuurlijk daadwerkelijk sprake zijn van een wanbetal Lees meer

Hoe ga ik om met wanbetalers?

Als je een klant vraagt om te betalen, is het belangrijk om vriendelijk en professioneel te blijven. Lees meer

Eric Luettgen
Eric Luettgen
2025-09-02 00:48:23
Count answers : 9
0
Neem contact met ons op als je moeite hebt om te betalen. Vroegtijdige communicatie stelt ons in staat om: je omstandigheden te bespreken en oplossingen voor te stellen. je tijd te geven om opties te onderzoeken. je door te verwijzen naar hulporganisaties. tijdelijk onze incassoactiviteiten te pauzeren, zodat jij tijd hebt om hulp te zoeken. DebtCo kan ook namens jou met een schuldhulpverlener onderhandelen en communiceren als dat nodig is, uiteraard alleen met jouw nadrukkelijke toestemming. Ga voor meer informatie over schuldregelingen naar Nibud.
Kailyn Abshire
Kailyn Abshire
2025-09-01 23:30:44
Count answers : 11
0
Er kunnen verschillende middelen worden ingezet om uw factuur te incasseren. Per zaak wordt bekeken met welk middel het beste resultaat bereikt kan worden. Als u een vordering aan ons uit handen geeft zal altijd eerst een sommatie of ingebrekestelling worden verstuurd. Soms is een brief van een advocaat al voldoende om uw debiteur tot betaling over te laten gaan. Er zal altijd worden gekeken of er wettelijke of contractuele rente verschuldigd is en of er buitengerechtelijke incassokosten in rekening gebracht kunnen worden. Wordt er naar aanleiding van de sommatie of ingebrekestelling nog steeds niet betaald, kan dan de vervolgstap zijn om een procedure bij de rechtbank te starten. Om er zeker van te zijn dat de vordering uiteindelijk ook wordt betaald, kunt u eerst beslag leggen op bezittingen van de debiteur. Naast het leggen van beslag, kan ook het aanvragen van het faillissement van de debiteur als incassomiddel worden ingezet. Dit is ook vaak een snel en doeltreffend middel als het gaat om de incasso van een vordering.

Lees ook

Wat is het risico van wanbetaling?

Het risico op late betaling of zelfs wanbetaling van facturen is groot, laten recente cijfers (opnie Lees meer

Wat is een geregulariseerde wanbetaling?

Een geregulariseerde wanbetaling houdt in dat na vereffening van uw schuld de kredietgever wettelijk Lees meer

Blair Hettinger
Blair Hettinger
2025-08-25 15:50:58
Count answers : 9
0
Vergat u de rekening te betalen? Betaal deze dan zo snel mogelijk. Stuur ook onze voorbeeldbrief rekening vergeten. Klopt de rekening, maar kunt u niet in 1 keer betalen? Neem dan contact op met het incassobureau of bedrijf en vraag om een betalingsregeling. Of stuur onze voorbeeldbrief betalingsregeling. U kunt de rekening dan misschien in delen betalen. Probeer te voorkomen dat het incassobureau of bedrijf naar de rechter gaat. Want beslist de rechter dat u de rekening moet betalen? Dan moet u ook extra kosten betalen, zoals de kosten voor de rechtszaak en de deurwaarder.
Antonio Reynolds
Antonio Reynolds
2025-08-17 22:11:44
Count answers : 7
0
Als u betaalt uw klant uw factuur niet of te laat, dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Lukt het u niet om uw klant de openstaande factuur te laten betalen? Overweeg dan een incassobureau, deurwaarder of incasso-advocaat in te schakelen. Dat zijn bedrijven die namens u proberen de klant alsnog te laten betalen. Blijft betaling van uw factuur uit? Dan kunt u het faillissement van de klant aanvragen.

Lees ook

Hoe kom je van wanbetaler af?

U kunt nog steeds een betalingsregeling afspreken met uw zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar meldt Lees meer

Hoe kan ik een betaling terugvorderen?

Haalt een bedrijf geld van uw rekening maar gaf u hiervoor geen machtiging? Of stopte u de machtigin Lees meer

Virginie Ratke
Virginie Ratke
2025-08-17 22:07:21
Count answers : 7
0
Als iemand niet betaalt, kan de schuldeiser de persoon aanmanen om de rekening te betalen. De schuldeiser kan hiervoor ook een incassobureau inschakelen. Een incassobureau stuurt dan 1 of meerdere herinneringen (aanmaningen) waarvoor moet worden betaald binnen 14 dagen. Betaalt de persoon na aanmaningen van het incassobureau nog steeds niet, dan kan de gerechtsdeurwaarder een dagvaarding uitbrengen waarbij de persoon bij de rechter moet komen. De rechter kan de persoon veroordelen tot het betalen van de schuld plus alle kosten. De schuldeiser kan met het vonnis van de rechter een gerechtsdeurwaarder inschakelen, die de persoon kan dwingen om te betalen door beslag te leggen op een deel van het inkomen of uitkering, bankrekening, inboedel en eventueel zelfs op het huis.
Urban Connelly
Urban Connelly
2025-08-17 22:03:13
Count answers : 14
0
Wat kunt u doen als een klant niet betaalt? Dan kunt u zelf de volgende stappen zetten om de klant tot betalen te bewegen: Stuur de klant een betalingsherinnering. Reageert de klant niet op de betalingsherinnering? Dan kunt u ervoor kiezen om de klant een ingebrekestelling te sturen. Betaalt een klant nog niet na het opstarten van een incasso? Dan kunt u het best een jurist inschakelen. Gaat de klant nog steeds niet over tot betaling? Als het gaat om een hoog bedrag, dan zult u naar de rechter moeten om de klant tot betalen te dwingen. Het best kunt u advies vragen bij een jurist om na te gaan of het zinvol is om naar een rechtbank te gaan. Heeft u alles gedaan wat u kon maar wil de klant nog steeds niet betalen? Dan kunt u het best een jurist inschakelen. De jurist zal aan de hand van uw verhaal en gegevens een inschatting maken van de zaak. Hierdoor kan snel bepaald worden wat de kans is op betaling en of een verdere procedure zinvol is.

Lees ook

Hoe kan ik aangifte doen tegen een wanbetaler?

U gaat aangifte doen bij de politie. Doe altijd aangifte bij de politie. U kunt dit online doen. Lees meer

Rowena Sauer
Rowena Sauer
2025-08-17 19:42:18
Count answers : 9
0
Volg de stappen hieronder of download het plan als infographic. 1. Stuur snel de factuur: Wacht niet te lang met factureren. Hoe sneller je de rekening stuurt, hoe urgenter het lijkt voor je klant. Verstuur de factuur het liefst op de dag dat je de opdracht hebt afgerond. Zorg ervoor dat de factuur duidelijk en overzichtelijk is, en vermeld de betalingstermijn en je algemene voorwaarden. 2. Stuur een herinnering of rekeningoverzicht: Is de betalingstermijn verstreken en heeft je klant nog niet betaald? Stuur dan een aanmaning en geef een nieuwe betalingstermijn. Als het om meerdere facturen gaat, stuur je een overzicht van alle uitstaande bedragen mee. Bij twijfel over specifieke regels, neem gerust contact op voor advies. 3. Bel je klant op: Zakendoen is ook persoonlijk. Bel je klant op en vraag waarom er nog niet betaald is. Wellicht is er een goede reden, of kan die zelf een betalingstermijn voorstellen. Bevestig na het gesprek jullie afspraken per mail. 4. Stuur een aanmaning of WIK-brief: Bij particuliere klanten die niet betalen ben je verplicht een WIK-brief (conform de Wet Incassokosten) te sturen. Dat kun je direct na het verstrijken van de betalingstermijn van de factuur al doen of nadat je eerst een vriendelijkere betalingsherinnering hebt verstuurd. Dit laatste is gebruikelijker. In deze WIK-brief stel je jouw klant in gebreke en geef je je klant nog 14 dagen, ingaand vanaf de dag ná de ontvangstdatum van de brief, om alsnog te betalen. Bovendien vermeld je exact hoeveel kosten er extra bij kommen als je klant níet betaalt. Je kunt de incassokosten berekenen met onze rekentool. Daarnaast kun je in deze brief aanspraak maken op de wettelijke rente als de betalingstermijn verstreken is. Het is belangrijk dat je kunt bewijzen dat deze brief door jouw klant is ontvangen en wanneer. De WIK-brief stuur je dan ook het beste als aangetekende brief of op andere wijze waarmee je de ontvangst kunt aantonen. Als het om een zakelijke klant gaat, is het slim om ook een aanmaning toe te sturen. Je kunt dan direct al aanspraak maken op de buitengerechtelijke incassokosten en de wettelijke rente. Schakel je een derde partij in om de vordering voor je te innen en ben je niet btw-plichtig? Geef dan aan dat je de btw niet kunt verrekenen en de incassokosten daarom met het btw-percentage hebt verhoogd. Tip: voorkomen is beter dan incasso: Je kunt problemen met betalingen voorkomen door nieuwe klanten te checken op kredietwaardigheid. Bovendien stuur je elke klant tijdig je algemene voorwaarden en verklaar je deze van toepassing op overeenkomsten die je sluit, zodat de afspraken helder vastliggen. 5. Schakel een jurist in: Je hebt nu echt alles geprobeerd. Komt de klant met juridische argumenten waarom die niet wil betalen? Schakel dan zelf juridische hulp in. Een specialist kan dan jouw 'incasso met verweer' alsnog gaan innen. Als daartoe aanleiding bestaat, kan die ook een gerechtelijke procedure starten. Heb je een vraag over niet-betalende klanten? Stel dan hier je juridische vraag.