:

Wat kan ik doen als iemand niet betaalt?

Blair Hettinger
Blair Hettinger
2025-08-25 15:50:58
Count answers : 1
0
Vergat u de rekening te betalen? Betaal deze dan zo snel mogelijk. Stuur ook onze voorbeeldbrief rekening vergeten. Klopt de rekening, maar kunt u niet in 1 keer betalen? Neem dan contact op met het incassobureau of bedrijf en vraag om een betalingsregeling. Of stuur onze voorbeeldbrief betalingsregeling. U kunt de rekening dan misschien in delen betalen. Probeer te voorkomen dat het incassobureau of bedrijf naar de rechter gaat. Want beslist de rechter dat u de rekening moet betalen? Dan moet u ook extra kosten betalen, zoals de kosten voor de rechtszaak en de deurwaarder.
Antonio Reynolds
Antonio Reynolds
2025-08-17 22:11:44
Count answers : 3
0
Als u betaalt uw klant uw factuur niet of te laat, dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Lukt het u niet om uw klant de openstaande factuur te laten betalen? Overweeg dan een incassobureau, deurwaarder of incasso-advocaat in te schakelen. Dat zijn bedrijven die namens u proberen de klant alsnog te laten betalen. Blijft betaling van uw factuur uit? Dan kunt u het faillissement van de klant aanvragen.

Lees ook

Wat is de procedure bij wanbetaling?

Allereerst kun je de wanbetaler een sommatiebrief sturen waar je tot voldoening van je factuur somme Lees meer

Wat te doen bij wanbetalers?

Als een klant een factuur niet of te laat betaalt, dan mag je als ondernemer zowel incassokosten als Lees meer

Virginie Ratke
Virginie Ratke
2025-08-17 22:07:21
Count answers : 3
0
Als iemand niet betaalt, kan de schuldeiser de persoon aanmanen om de rekening te betalen. De schuldeiser kan hiervoor ook een incassobureau inschakelen. Een incassobureau stuurt dan 1 of meerdere herinneringen (aanmaningen) waarvoor moet worden betaald binnen 14 dagen. Betaalt de persoon na aanmaningen van het incassobureau nog steeds niet, dan kan de gerechtsdeurwaarder een dagvaarding uitbrengen waarbij de persoon bij de rechter moet komen. De rechter kan de persoon veroordelen tot het betalen van de schuld plus alle kosten. De schuldeiser kan met het vonnis van de rechter een gerechtsdeurwaarder inschakelen, die de persoon kan dwingen om te betalen door beslag te leggen op een deel van het inkomen of uitkering, bankrekening, inboedel en eventueel zelfs op het huis.
Urban Connelly
Urban Connelly
2025-08-17 22:03:13
Count answers : 4
0
Wat kunt u doen als een klant niet betaalt? Dan kunt u zelf de volgende stappen zetten om de klant tot betalen te bewegen: Stuur de klant een betalingsherinnering. Reageert de klant niet op de betalingsherinnering? Dan kunt u ervoor kiezen om de klant een ingebrekestelling te sturen. Betaalt een klant nog niet na het opstarten van een incasso? Dan kunt u het best een jurist inschakelen. Gaat de klant nog steeds niet over tot betaling? Als het gaat om een hoog bedrag, dan zult u naar de rechter moeten om de klant tot betalen te dwingen. Het best kunt u advies vragen bij een jurist om na te gaan of het zinvol is om naar een rechtbank te gaan. Heeft u alles gedaan wat u kon maar wil de klant nog steeds niet betalen? Dan kunt u het best een jurist inschakelen. De jurist zal aan de hand van uw verhaal en gegevens een inschatting maken van de zaak. Hierdoor kan snel bepaald worden wat de kans is op betaling en of een verdere procedure zinvol is.

Lees ook

Hoe kan ik wanbetalers aanpakken?

1. Wacht de betalingstermijn af Eerst moet er natuurlijk daadwerkelijk sprake zijn van een wanbetal Lees meer

Hoe ga ik om met wanbetalers?

Als je een klant vraagt om te betalen, is het belangrijk om vriendelijk en professioneel te blijven. Lees meer

Rowena Sauer
Rowena Sauer
2025-08-17 19:42:18
Count answers : 2
0
Volg de stappen hieronder of download het plan als infographic. 1. Stuur snel de factuur: Wacht niet te lang met factureren. Hoe sneller je de rekening stuurt, hoe urgenter het lijkt voor je klant. Verstuur de factuur het liefst op de dag dat je de opdracht hebt afgerond. Zorg ervoor dat de factuur duidelijk en overzichtelijk is, en vermeld de betalingstermijn en je algemene voorwaarden. 2. Stuur een herinnering of rekeningoverzicht: Is de betalingstermijn verstreken en heeft je klant nog niet betaald? Stuur dan een aanmaning en geef een nieuwe betalingstermijn. Als het om meerdere facturen gaat, stuur je een overzicht van alle uitstaande bedragen mee. Bij twijfel over specifieke regels, neem gerust contact op voor advies. 3. Bel je klant op: Zakendoen is ook persoonlijk. Bel je klant op en vraag waarom er nog niet betaald is. Wellicht is er een goede reden, of kan die zelf een betalingstermijn voorstellen. Bevestig na het gesprek jullie afspraken per mail. 4. Stuur een aanmaning of WIK-brief: Bij particuliere klanten die niet betalen ben je verplicht een WIK-brief (conform de Wet Incassokosten) te sturen. Dat kun je direct na het verstrijken van de betalingstermijn van de factuur al doen of nadat je eerst een vriendelijkere betalingsherinnering hebt verstuurd. Dit laatste is gebruikelijker. In deze WIK-brief stel je jouw klant in gebreke en geef je je klant nog 14 dagen, ingaand vanaf de dag ná de ontvangstdatum van de brief, om alsnog te betalen. Bovendien vermeld je exact hoeveel kosten er extra bij kommen als je klant níet betaalt. Je kunt de incassokosten berekenen met onze rekentool. Daarnaast kun je in deze brief aanspraak maken op de wettelijke rente als de betalingstermijn verstreken is. Het is belangrijk dat je kunt bewijzen dat deze brief door jouw klant is ontvangen en wanneer. De WIK-brief stuur je dan ook het beste als aangetekende brief of op andere wijze waarmee je de ontvangst kunt aantonen. Als het om een zakelijke klant gaat, is het slim om ook een aanmaning toe te sturen. Je kunt dan direct al aanspraak maken op de buitengerechtelijke incassokosten en de wettelijke rente. Schakel je een derde partij in om de vordering voor je te innen en ben je niet btw-plichtig? Geef dan aan dat je de btw niet kunt verrekenen en de incassokosten daarom met het btw-percentage hebt verhoogd. Tip: voorkomen is beter dan incasso: Je kunt problemen met betalingen voorkomen door nieuwe klanten te checken op kredietwaardigheid. Bovendien stuur je elke klant tijdig je algemene voorwaarden en verklaar je deze van toepassing op overeenkomsten die je sluit, zodat de afspraken helder vastliggen. 5. Schakel een jurist in: Je hebt nu echt alles geprobeerd. Komt de klant met juridische argumenten waarom die niet wil betalen? Schakel dan zelf juridische hulp in. Een specialist kan dan jouw 'incasso met verweer' alsnog gaan innen. Als daartoe aanleiding bestaat, kan die ook een gerechtelijke procedure starten. Heb je een vraag over niet-betalende klanten? Stel dan hier je juridische vraag.