:

Wat is de procedure bij wanbetaling?

Everett Borer
Everett Borer
2025-10-06 06:05:22
Count answers : 4
0
Als de rekening niet wordt betaald, kan de schuldeiser stappen ondernemen om de schuld te vorderen. Houd nauw contact met de wanbetaler Wanneer u zaken doet met een wanbetaler is het belangrijk om het lijntje zo kort mogelijk te houden. Neem contact op met de wanbetaler Neem zo spoedig mogelijk contact op met de wanbetaler als u merkt dat de betalingstermijn overschreden wordt. Schakel de hulp in van een incassobureau Als u dit proces zelf al doorlopen heeft, dan is het goed om te weten dat overige stappen ook door een incassobureau uitgevoerd kunnen worden.
Demond Barton
Demond Barton
2025-09-25 05:26:56
Count answers : 4
0
Om effectief om te gaan met een wanbetaler, kun je de volgende stappen nemen: Vriendelijke betalingsherinnering sturen: Soms is een klant de betaling simpelweg vergeten. Een vriendelijke herinnering zal er dan voor zorgen dat de factuur netjes betaald wordt. Aanmaning versturen: Als de klant niet betaalt, kunt u een aanmaning versturen. Dit is een officiële schriftelijke aanmaning waarin dringend verzocht wordt om te betalen. Incassobureau inschakelen: Als de betaling opnieuw uitblijft, kan de factuur worden overgedragen aan het incassobureau. Zo is incasso.nl gespecialiseerd in het incasseren van facturen zonder tussenkomst van een rechter. Ruim 90% van de betalingsachterstanden worden bij incasso.nl op deze manier opgelost. Gerechtelijke stappen overwegen: In extreme gevallen kan een gerechtelijke procedure noodzakelijk zijn om de betaling af te dwingen. Ook een juridische incassoprocedure kunt u eenvoudig starten via incasso.nl.

Lees ook

Wat te doen bij wanbetalers?

Als een klant een factuur niet of te laat betaalt, dan mag je als ondernemer zowel incassokosten als Lees meer

Hoe kan ik wanbetalers aanpakken?

1. Wacht de betalingstermijn af Eerst moet er natuurlijk daadwerkelijk sprake zijn van een wanbetal Lees meer

Kay Osinski
Kay Osinski
2025-09-25 04:59:50
Count answers : 6
0
1. Persoonlijk contact opnemen Zodra een betalingstermijn is verstreken, is het verstandig om eerst persoonlijk contact op te nemen met de klant. 2. Versturen van een betalingsherinnering Levert persoonlijk contact geen resultaat op, dan is de volgende stap het versturen van een schriftelijke betalingsherinnering. 3. Formele aanmaning sturen (WIK-brief) Als er na de herinnering nog geen betaling volgt, stuur je een formele aanmaning. 4. Incassokosten en rente rekenen Na de aanmaning mag je incassokosten en wettelijke rente rekenen over het openstaande bedrag. 5. Inschakelen van een incassobureau Blijft betaling uit, dan is het tijd om een professioneel incassobureau in te schakelen. 6. Deurwaarder inschakelen voor juridische incasso Heeft het incassobureau geen succes, dan kun je een gerechtsdeurwaarder inschakelen. 7. Faillissementsaanvraag als drukmiddel In extreme gevallen kun je overwegen het faillissement van de wanbetaler aan te vragen. 8. Juridisch advies en procesbegeleiding Het is verstandig om in een vroeg stadium juridisch advies in te winnen.
Rogers VonRueden
Rogers VonRueden
2025-09-25 02:52:13
Count answers : 9
0
Als u na meerdere aanmaningen geen betaling ontvangt, is de eerste stap het inschakelen van een incassobureau. Een incassobureau zal proberen het verschuldigde bedrag alsnog te innen. Dit doen ze onder meer door herinneringen en aanmaningen te sturen. Het is ook mogelijk dat ze telefonisch contact zoeken met een wanbetaler. Ze zullen dan proberen om via dit persoonlijke contact afspraken te maken over de betaling. De kosten voor het incassobureau worden verhaald op de schuldenaar. Als de aanmaningen van een incassobureau niets opleveren, kunt u overwegen om een deurwaarder in te schakelen. Een deurwaarder kan een dagvaarding opstellen, waarmee een gerechtsprocedure tegen een wanbetaler wordt gestart. Na een vonnis van de rechter mag de deurwaarder beslag leggen op goederen, zaken en het vermogen van de schuldenaar. Er zijn twee incassoprocedures: Bodemprocedure en Kort gedingprocedure.

Lees ook

Hoe ga ik om met wanbetalers?

Als je een klant vraagt om te betalen, is het belangrijk om vriendelijk en professioneel te blijven. Lees meer

Wat is het risico van wanbetaling?

Het risico op late betaling of zelfs wanbetaling van facturen is groot, laten recente cijfers (opnie Lees meer

Skylar Hills
Skylar Hills
2025-09-25 02:35:16
Count answers : 8
0
geen
Tessie Hoppe
Tessie Hoppe
2025-09-25 02:03:24
Count answers : 6
0
In geval van fraude is de eerste stap aangifte bij de politie. In gevallen waarvoor dit niet geldt, kan er afhankelijk van de aard van de vordering en de debiteur een incassobureau, gerechtsdeurwaarder of advocaat worden ingeschakeld. Bij veel wanbetalers helpt het uit handen geven van een vordering vanzelf al. In de gevallen waarbij dit niet helpt kan een gerechtsdeurwaarder de vordering voorleggen aan de kantonrechter, en wanneer de vordering wordt toegewezen met het vonnis de executie starten. Vorderingen groter dan €25.000 kunnen niet aan de kantonrechter worden voorgelegd, maar moeten aan de civiele sector van de rechtbank worden voorgelegd. Hierbij is een advocaat nodig. Na toewijzing en ontvangst van het vonnis kan de gerechtsdeurwaarder de executie doen. Wanneer betaling in der minne uitblijft, wordt echter een procedure noodzakelijk. Voor de kantonrechter is de procedure eenvoudig, snel en relatief goedkoop, maar procedures voor de rechtbank duren vaak lang, waardoor de kosten van de advocaat snel hoog oplopen. Incassobureaus en gerechtsdeurwaarders bieden vaak de mogelijkheid tot het opvragen van een verhaalsrapport, waaruit uitgebreid blijkt wat de financiële- en maatschappelijke situatie van een debiteur is, en of het zinvol is om een procedure te starten. De kosten van de procedure worden op de debiteur verhaald, maar wanneer blijkt dat de debiteur geen verhaal biedt, of wanneer de procedure wordt verloren, komen de kosten voor rekening van de crediteur.

Lees ook

Wat is een geregulariseerde wanbetaling?

Een geregulariseerde wanbetaling houdt in dat na vereffening van uw schuld de kredietgever wettelijk Lees meer

Hoe kom je van wanbetaler af?

U kunt nog steeds een betalingsregeling afspreken met uw zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar meldt Lees meer

Hoyt Zboncak
Hoyt Zboncak
2025-09-25 01:39:51
Count answers : 14
0
Wanneer meerdere keren de betalingstermijn wordt overschreden, of wanneer telkens pas betaald wordt na het sturen van een tweede herinnering, is dit zorgwekkend. Wacht niet te lang met het sturen van een eerste schriftelijke betalingsherinnering. Heb je nog altijd jouw geld niet ontvangen van de wanbetaler, stuur dan de tweede schriftelijke betalingsherinnering, ook wel de veertiendagenbrief genoemd. Wanneer een betaling uitblijft, is het zinvol om een incassobureau in te schakelen. Je hebt een incassobureau ingeschakeld, maar alsnog weigert de debiteur te betalen, in dat geval kan je er voor kiezen om een rechtszaak te starten tegen de wanbetaler.
Urban Connelly
Urban Connelly
2025-09-25 00:26:02
Count answers : 14
0
Er zijn twee redenen om naar de rechter te gaan voor een openstaande rekening. Zo kunt u naar de rechtbank als het buitengerechtelijke traject geen resultaat heeft opgeleverd. Het kan echter voorkomen dat een debiteur ondanks de aanmaningen blijft weigeren om de openstaande factuur te betalen. In dat geval is het mogelijk om naar de rechtbank te stappen. De zaak wordt dan aan de rechter voorgelegd, die vervolgens een oordeel geeft over de incassozaak. De rechter kan dan uw debiteur veroordelen tot het betalen van de vordering.

Lees ook

Wat kan ik doen als iemand niet betaalt?

Als iemand niet betaalt, kan de schuldeiser de persoon aanmanen om de rekening te betalen. De schuld Lees meer

Hoe kan ik een betaling terugvorderen?

Haalt een bedrijf geld van uw rekening maar gaf u hiervoor geen machtiging? Of stopte u de machtigin Lees meer

Jovanny Wisozk
Jovanny Wisozk
2025-09-16 20:01:27
Count answers : 7
0
Wanneer ondanks de betrachte voorzichtigheid blijkt dat u te maken hebt met een wanbetaler en betaling zelfs uitblijft na een aanmaning en/of opschorting van uw eigen prestatie/levering, dan adviseren wij u om uw vordering ter incasso uit handen te geven aan een advocaat. Naast het feit dat een advocatenbrief laat zien dat u de zaak serieus neemt, zal een advocaat voor u de nodige stappen kunnen ondernemen om uw wederpartij in verzuim te laten raken, zoals dat in juridisch jargon wordt genoemd. In de regel zal aan uw klant een laatste termijn worden gegund middels een ingebrekestelling. Wanneer betaling ook niet binnen deze termijn plaatsvindt, komt uw klant in verzuim te verkeren en is het onder omstandigheden mogelijk om de overeenkomst (buitengerechtelijk) te ontbinden. Daarnaast kan een advocaat namens u ook vorderen dat uw klant de overeenkomst alsnog deugdelijk nakomt (met of zonder aanvullende schadevergoeding). Soms ontkomt u er echter niet aan: een procedure. Onze advocaten hebben veel ervaring met procederen en adviseren u graag over de mogelijkheden. Wij kunnen u bijstaan gedurende het hele traject; uiteenlopend van het opstellen van een dagvaarding tot het treffen van bewarende maatregelen om de verhaalsmogelijkheden te vergroten (beslag leggen op bezittingen van uw klant). Blijkt vooraf dat uw klant over onvoldoende middelen beschikt om uw vordering te voldoen, dan kan het efficiënter zijn om het faillissement van uw klant aan te vragen. Uw vordering kunt u dan (deels) proberen te verhalen op de faillissementsboedel.
Jackie Wintheiser
Jackie Wintheiser
2025-09-08 06:40:36
Count answers : 6
0
De eerste stap bij een wanbetaling is het sturen van een betalingsherinnering. Vaak is een vriendelijke herinnering voldoende om een vergeten factuur betaald te krijgen. Zo niet, dan is een formele aanmaning de volgende stap. Hierin: Zet u de achterstallige betaling duidelijk op een rij. Geeft u een nieuwe betalingstermijn. Vermeldt u eventuele gevolgen, zoals het inschakelen van een incassobureau of een gerechtelijke procedure. Het is belangrijk om een schriftelijke aanmaning te sturen, zodat u bewijs heeft dat u geprobeerd heeft de kwestie minnelijk op te lossen. Als de klant na een aanmaning nog steeds niet betaalt, kunt u een incassobureau inschakelen. Als de debiteur na de inzet van een incassobureau nog steeds niet betaalt, kan een deurwaarder worden ingeschakeld. Wanneer alle andere opties uitgeput zijn, kunt u overwegen om een gerechtelijke procedure te starten. Dit proces omvat: Dagvaarding: De debiteur wordt formeel opgeroepen om voor de rechter te verschijnen. Vonnis: Als de rechter in uw voordeel beslist, ontvangt u een vonnis waarmee u de deurwaarder opdracht kunt geven om de betaling af te dwingen.

Lees ook

Hoe kan ik aangifte doen tegen een wanbetaler?

U gaat aangifte doen bij de politie. Doe altijd aangifte bij de politie. U kunt dit online doen. Lees meer

Otilia Heidenreich
Otilia Heidenreich
2025-09-03 02:18:40
Count answers : 6
0
Stuur wanbetalers een herinnering en aanmaning. Soms vergeten klanten simpelweg de vervaldatum van hun factuur. Door op tijd een vriendelijke herinnering te sturen, geeft u hen de kans om de betaling snel en eenvoudig in orde te maken. Als de betaling echter uitblijft, is het tijd voor een formelere aanpak: de aanmaning. Dit communiceert duidelijk dat er actie moet worden ondernomen en dat er consequenties zullen volgen als dat niet gebeurt. Bel de wanbetaler op. Een persoonlijk telefoontje kan vaak effectief zijn. Soms zijn er omstandigheden die de vertraging in betaling veroorzaken, en een gesprek kan helpen begrijpen wat er aan de hand is. Het toont ook uw betrokkenheid en vastberadenheid om de kwestie op te lossen. Door de communicatielijnen open te houden, vergroot u de kans op een snellere betaling. Draag de factuur over aan een incassobureau. Als herinneringen en telefoongesprekken niet leiden tot betaling, kan het tijd zijn om een incassobureau in te schakelen. Incassobureaus hebben de expertise om op een professionele en juridisch conforme manier achterstallige betalingen te innen. Dit kan de druk op uw interne middelen verminderen en de kans vergroten dat de wanbetaler tot betaling overgaat. Wanbetaler dagvaarden. Als alle andere maatregelen niet het gewenste resultaat hebben, kan dagvaarding een laatste redmiddel zijn. Dit is een juridische stap die de wanbetaler formeel aansprakelijk stelt voor de verschuldigde betaling. Het is echter belangrijk om deze stap zorgvuldig te overwegen, aangezien het juridische kosten met zich meebrengt en de relatie met de klant kan schaden. Incassoprocedure. Het inschakelen van een incassobureau brengt vaak een gestructureerde incassoprocedure met zich mee. Dit omvat mogelijk het versturen van officiële ingebrekestellingen, het vaststellen van betalingsregelingen en het inzetten van juridische stappen indien nodig. Het volgen van deze procedure vergroot de kans op een succesvolle inning.
Maude Feil
Maude Feil
2025-08-29 03:18:39
Count answers : 11
0
Het is verstandig om eerst contact op te nemen met de wederpartij. Dan kunt u vragen of er vragen zijn over de factuur of dat zich wellicht iets heeft voorgedaan, waardoor de wederpartij niet wil of kan betalen. Misschien komen jullie er op deze manier al uit, bijvoorbeeld door een betalingsregeling te treffen. Als de betalingstermijn is verlopen kunt u ervoor kiezen om, ook zonder voorafgaand contact, een betalingsherinnering sturen. U stelt de wederpartij dan in gebreke en verzoekt nogmaals om betaling van de factuur binnen een redelijke termijn. Als er nog steeds niet betaald wordt, kunt u de wederpartij sommeren tot betaling. In de sommatiebrief verwijst u naar de levering, de onbetaalde factuur en de ingebrekestelling. Na meerdere keren geprobeerd te hebben uw onbetaalde factuur voldaan te krijgen, raakt uw geduld waarschijnlijk op. De wederpartij houdt zich niet aan haar verplichtingen, terwijl u dat wel heeft gedaan. Gerechtelijke procedure Als een partij niet vrijwillig wil betalen, kunt u een gerechtelijke procedure starten. In sommige gevallen is het verstandig om, voorafgaand aan de gerechtelijke procedure, conservatoir beslag te leggen op een bankrekening of iets van waarde, zoals bijvoorbeeld een bedrijfspand of auto. Tot slot is het mogelijk om het faillissement van de wederpartij aan te vragen. Hiervoor moet er nog wel tenminste één andere schuldeiser zijn. Alleen al het dreigen met het indienen van een faillissementsaanvraag heeft vaak tot gevolg dat de wederpartij alsnog de onbetaalde factuur voldoet.
Turner Kerluke
Turner Kerluke
2025-08-17 19:20:56
Count answers : 8
0
Wanneer jouw klant de factuur niet binnen de overeengekomen betalingstermijn betaalt dan spreek je van een wanbetaling. Stuur een vriendelijke betalingsherinnering, kort nadat de betalingstermijn is verstreken of vraag bij je klant na waarom de factuur nog niet is betaald. Is er sprake van een misverstand, of een fout op de factuur? Probeer het samen op te lossen en spreek een nieuwe betalingsdatum af. Als je klant financiële problemen heeft, probeer dan een terugbetaalregeling af te spreken die voor beide partijen acceptabel is. Loopt het eerste vriendelijke contact op niks uit? Dan kun je je klant met een wat strengere toon aanspreken. Stuur nogmaals een herinnering waarin je duidelijk vermeldt wat de vervolgstappen zijn wanneer de betaling uitblijft. Vervolgens stuur je een officiële aanmaning naar je klant. In deze aanmaning geeft je je klant nog een laatste kans om de factuur te betalen voordat deze wordt overgedragen aan een incassobureau. Op de aanmaning vermeld je de uiterlijke betalingsdatum. Ook geef je duidelijk aan wat de vervolgstappen zijn wanneer de factuur niet wordt betaald. Daarnaast vermeld je dat jouw klant de incassokosten moet betalen wanneer de factuur wordt overgedragen. Als herinneringen en aanmaningen niet succesvol zijn, dan kun je de vordering overdragen aan een incassobureau. De incassoprocedure wordt dan opgestart. Een incassotraject verloopt meestal in verschillende fasen. Allereerst is er het minnelijke incassotraject. Jouw klant ontvangt dan meerdere aanmaningen van het incassobureau. Dit gebeurt schriftelijk, via e-mail en telefonisch. Als de factuur dan nog niet wordt betaald, dan kan het incassobureau adviseren om een gerechtelijke procedure op te starten, zoals een dagvaarding. Dit kan leiden tot een vonnis van de rechtbank. Met een gerechtelijk vonnis kan het incassobureau eventueel beslag laten leggen op de eigendommen of de bankrekening van je klant om de openstaande schuld te innen.
Virginie Ratke
Virginie Ratke
2025-08-17 18:42:12
Count answers : 7
0
Allereerst kun je de wanbetaler een sommatiebrief sturen waar je tot voldoening van je factuur sommeert met wettelijke rente en de buitengerechtelijke incassokosten. Verder kun je in de brief de wanbetaler in gebreke stellen en aangeven dat hij/zij zijn of haar deel van de gemaakte afspraken niet is nagekomen. Wees hierbij duidelijk en concreet over wat je wil in de brief. Als er na het sturen van de sommatiebrief nog geen betaling komt, staat het je vrij om ter incasso de wanbetaler te dagvaarden. Tot een bedrag van € 25.000,– kun je dit zelf doen, maar bij hogere bedragen is een advocaat verplicht. De wanbetaler wordt dan via een door jou of een advocaat opgestelde dagvaarding opgeroepen om voor de rechter te verschijnen. Op de dag waarop de wanbetaler is gedagvaard, kunnen er twee dingen gebeuren: de wanbetaler verschijnt of hij verschijnt niet. Als hij niet verschijnt, wordt er een verstekvonnis gewezen. Verschijnt hij wel, dan zal de wanbetaler een termijn worden gegeven voor een conclusie van antwoord. Na een conclusie van antwoord komt er een zitting waarbij de rechter van beide partijen een toelichting op de zaak wil horen. Eventueel kan de rechter een voorlopig oordeel geven over de kwestie en partijen in de gelegenheid te stellen in de gang van de rechtbank te bezien of nog een (betalings-)regeling in onderling overleg kan worden getroffen. Aan de hand van een eventueel vonnis kun je de deurwaarder beslag laten leggen bij de wanbetaler. Let op: de volgorde van de laatste twee alinea's isinfoodswaardig omgezet om een betere logische volgorde te creeëren
Jermain Schiller
Jermain Schiller
2025-08-17 16:49:09
Count answers : 7
0
Bij wanbetaling is de procedure als volgt: als uw factuur niet betaald is binnen de afgesproken periode, verstuurt u een betalingsherinnering enkele dagen nadat de betalingstermijn afgelopen is. Meld dat u de wettelijke rente in rekening gaat brengen als uw klant niet alsnog betaalt. Als uw klant een consument is, bent u verplicht eerst een kosteloze aanmaning te sturen. Een betalingsherinnering telt als kosteloze aanmaning. Is uw klant een bedrijf? Dan bent u dit niet verplicht. Een aanmaning is een formele brief, waarin u verwijst naar de levering, de factuur, mogelijke telefoongesprekken en de betalingsherinnering, een betalingstermijn geeft van 14 dagen en melding maakt van incassokosten en juridische stappen als de klant niet betaalt. Stuur de aanmaning per post en mail. Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Het is niet verstandig om direct een betalingsregeling voor te stellen aan uw klant. Onderzoek eerst of de klant uw factuur bijvoorbeeld met een week uitstel kan betalen. Is dit niet mogelijk voor uw klant? Spreek dan een betalingsregeling af. Lukt het u niet om uw klant de openstaande factuur te laten betalen? Overweeg dan een incassobureau, deurwaarder of incasso-advocaat in te schakelen. Dat zijn bedrijven die namens u proberen de klant alsnog te laten betalen. Blijft betaling van uw factuur uit? Dan kunt u het faillissement van de klant aanvragen. Is uw klant al failliet? Dien dan zo snel mogelijk uw vordering in bij de curator.