:

Wat is de procedure bij wanbetaling?

Turner Kerluke
Turner Kerluke
2025-08-17 19:20:56
Count answers : 2
0
Wanneer jouw klant de factuur niet binnen de overeengekomen betalingstermijn betaalt dan spreek je van een wanbetaling. Stuur een vriendelijke betalingsherinnering, kort nadat de betalingstermijn is verstreken of vraag bij je klant na waarom de factuur nog niet is betaald. Is er sprake van een misverstand, of een fout op de factuur? Probeer het samen op te lossen en spreek een nieuwe betalingsdatum af. Als je klant financiële problemen heeft, probeer dan een terugbetaalregeling af te spreken die voor beide partijen acceptabel is. Loopt het eerste vriendelijke contact op niks uit? Dan kun je je klant met een wat strengere toon aanspreken. Stuur nogmaals een herinnering waarin je duidelijk vermeldt wat de vervolgstappen zijn wanneer de betaling uitblijft. Vervolgens stuur je een officiële aanmaning naar je klant. In deze aanmaning geeft je je klant nog een laatste kans om de factuur te betalen voordat deze wordt overgedragen aan een incassobureau. Op de aanmaning vermeld je de uiterlijke betalingsdatum. Ook geef je duidelijk aan wat de vervolgstappen zijn wanneer de factuur niet wordt betaald. Daarnaast vermeld je dat jouw klant de incassokosten moet betalen wanneer de factuur wordt overgedragen. Als herinneringen en aanmaningen niet succesvol zijn, dan kun je de vordering overdragen aan een incassobureau. De incassoprocedure wordt dan opgestart. Een incassotraject verloopt meestal in verschillende fasen. Allereerst is er het minnelijke incassotraject. Jouw klant ontvangt dan meerdere aanmaningen van het incassobureau. Dit gebeurt schriftelijk, via e-mail en telefonisch. Als de factuur dan nog niet wordt betaald, dan kan het incassobureau adviseren om een gerechtelijke procedure op te starten, zoals een dagvaarding. Dit kan leiden tot een vonnis van de rechtbank. Met een gerechtelijk vonnis kan het incassobureau eventueel beslag laten leggen op de eigendommen of de bankrekening van je klant om de openstaande schuld te innen.
Virginie Ratke
Virginie Ratke
2025-08-17 18:42:12
Count answers : 3
0
Allereerst kun je de wanbetaler een sommatiebrief sturen waar je tot voldoening van je factuur sommeert met wettelijke rente en de buitengerechtelijke incassokosten. Verder kun je in de brief de wanbetaler in gebreke stellen en aangeven dat hij/zij zijn of haar deel van de gemaakte afspraken niet is nagekomen. Wees hierbij duidelijk en concreet over wat je wil in de brief. Als er na het sturen van de sommatiebrief nog geen betaling komt, staat het je vrij om ter incasso de wanbetaler te dagvaarden. Tot een bedrag van € 25.000,– kun je dit zelf doen, maar bij hogere bedragen is een advocaat verplicht. De wanbetaler wordt dan via een door jou of een advocaat opgestelde dagvaarding opgeroepen om voor de rechter te verschijnen. Op de dag waarop de wanbetaler is gedagvaard, kunnen er twee dingen gebeuren: de wanbetaler verschijnt of hij verschijnt niet. Als hij niet verschijnt, wordt er een verstekvonnis gewezen. Verschijnt hij wel, dan zal de wanbetaler een termijn worden gegeven voor een conclusie van antwoord. Na een conclusie van antwoord komt er een zitting waarbij de rechter van beide partijen een toelichting op de zaak wil horen. Eventueel kan de rechter een voorlopig oordeel geven over de kwestie en partijen in de gelegenheid te stellen in de gang van de rechtbank te bezien of nog een (betalings-)regeling in onderling overleg kan worden getroffen. Aan de hand van een eventueel vonnis kun je de deurwaarder beslag laten leggen bij de wanbetaler. Let op: de volgorde van de laatste twee alinea's isinfoodswaardig omgezet om een betere logische volgorde te creeëren

Lees ook

Wat te doen bij wanbetalers?

Als een klant een factuur niet of te laat betaalt, dan mag je als ondernemer zowel incassokosten als Lees meer

Hoe kan ik wanbetalers aanpakken?

1. Wacht de betalingstermijn af Eerst moet er natuurlijk daadwerkelijk sprake zijn van een wanbetal Lees meer

Jermain Schiller
Jermain Schiller
2025-08-17 16:49:09
Count answers : 3
0
Bij wanbetaling is de procedure als volgt: als uw factuur niet betaald is binnen de afgesproken periode, verstuurt u een betalingsherinnering enkele dagen nadat de betalingstermijn afgelopen is. Meld dat u de wettelijke rente in rekening gaat brengen als uw klant niet alsnog betaalt. Als uw klant een consument is, bent u verplicht eerst een kosteloze aanmaning te sturen. Een betalingsherinnering telt als kosteloze aanmaning. Is uw klant een bedrijf? Dan bent u dit niet verplicht. Een aanmaning is een formele brief, waarin u verwijst naar de levering, de factuur, mogelijke telefoongesprekken en de betalingsherinnering, een betalingstermijn geeft van 14 dagen en melding maakt van incassokosten en juridische stappen als de klant niet betaalt. Stuur de aanmaning per post en mail. Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Het is niet verstandig om direct een betalingsregeling voor te stellen aan uw klant. Onderzoek eerst of de klant uw factuur bijvoorbeeld met een week uitstel kan betalen. Is dit niet mogelijk voor uw klant? Spreek dan een betalingsregeling af. Lukt het u niet om uw klant de openstaande factuur te laten betalen? Overweeg dan een incassobureau, deurwaarder of incasso-advocaat in te schakelen. Dat zijn bedrijven die namens u proberen de klant alsnog te laten betalen. Blijft betaling van uw factuur uit? Dan kunt u het faillissement van de klant aanvragen. Is uw klant al failliet? Dien dan zo snel mogelijk uw vordering in bij de curator.