Wanneer jouw klant de factuur niet binnen de overeengekomen betalingstermijn betaalt dan spreek je van een wanbetaling.
Stuur een vriendelijke betalingsherinnering, kort nadat de betalingstermijn is verstreken of vraag bij je klant na waarom de factuur nog niet is betaald.
Is er sprake van een misverstand, of een fout op de factuur?
Probeer het samen op te lossen en spreek een nieuwe betalingsdatum af.
Als je klant financiële problemen heeft, probeer dan een terugbetaalregeling af te spreken die voor beide partijen acceptabel is.
Loopt het eerste vriendelijke contact op niks uit?
Dan kun je je klant met een wat strengere toon aanspreken.
Stuur nogmaals een herinnering waarin je duidelijk vermeldt wat de vervolgstappen zijn wanneer de betaling uitblijft.
Vervolgens stuur je een officiële aanmaning naar je klant.
In deze aanmaning geeft je je klant nog een laatste kans om de factuur te betalen voordat deze wordt overgedragen aan een incassobureau.
Op de aanmaning vermeld je de uiterlijke betalingsdatum.
Ook geef je duidelijk aan wat de vervolgstappen zijn wanneer de factuur niet wordt betaald.
Daarnaast vermeld je dat jouw klant de incassokosten moet betalen wanneer de factuur wordt overgedragen.
Als herinneringen en aanmaningen niet succesvol zijn, dan kun je de vordering overdragen aan een incassobureau.
De incassoprocedure wordt dan opgestart.
Een incassotraject verloopt meestal in verschillende fasen.
Allereerst is er het minnelijke incassotraject.
Jouw klant ontvangt dan meerdere aanmaningen van het incassobureau.
Dit gebeurt schriftelijk, via e-mail en telefonisch.
Als de factuur dan nog niet wordt betaald, dan kan het incassobureau adviseren om een gerechtelijke procedure op te starten, zoals een dagvaarding.
Dit kan leiden tot een vonnis van de rechtbank.
Met een gerechtelijk vonnis kan het incassobureau eventueel beslag laten leggen op de eigendommen of de bankrekening van je klant om de openstaande schuld te innen.