:

Hoe ga ik om met wanbetalers?

Zoila O'Kon
Zoila O'Kon
2025-09-10 12:05:05
Count answers : 10
0
Als je een wanbetaler hebt, moet je eerst contact opnemen met de debiteur. Wacht niet te lang met het sturen van een eerste schriftelijke betalingsherinnering. Je kunt een debiteur 1 of 2 kansen geven. Wanneer een betaling uitblijft, is het zinvol om een incassobureau in te schakelen. Schakel bijvoorbeeld incassobureau IncassoJuristen.nl in. Onze gespecialiseerde juristen nemen de zaak van jou over. Je hebt immers al genoeg tijd en geld verloren. Dien je openstaande betaling bij ons in.
Cordia Ratke
Cordia Ratke
2025-09-10 07:01:15
Count answers : 9
0
Eerst moet er natuurlijk daadwerkelijk sprake zijn van een wanbetaling. Dus de betalingstermijn moet verlopen zijn voordat je actie onderneemt. Wil je een vinger aan de pols houden? Dan kan je vooraf contact opnemen met je klant met de vragen of de factuur in goede orde is ontvangen en of de factuur op de afgesproken betaaldatum betaald gaat worden. Op het moment dat je factuur niet binnen de betalingstermijn is betaald is de eerste stap het versturen van een eerste betalingsherinnering. In deze betalingsherinnering verzoek je jouw klant vriendelijk om de factuur zo snel mogelijk te voldoen. Vaak wordt hier een termijn aan verbonden van bijvoorbeeld 5 werkdagen. Als een betaling na de betalingsherinnering uitblijft dan kan je tussentijds contact met je klant opnemen. Het beste recept is om telefonisch contact op te nemen en de gemaakte afspraken nog even per mail te bevestigen. Is de factuur nog steeds niet betaald? Dan is het tijd voor de tweede herinnering, ook wel een aanmaning genoemd. Een aanmaning is een strengere variant van een herinnering. In een aanmaning verzoek je de klant om de factuur met spoed te betalen. Ook de consequenties worden benoemd, bijvoorbeeld de overdracht aan een incassobureau op het moment dat de genoemde betalingstermijn niet wordt opgevolgd. Als laatste redmiddel kan je starten met een incassotraject. Hiervoor schakel je een incassobureau in. Een incassobureau gaat proberen om op basis van het door jou opgebouwde dossier je klant alsnog te laten betalen.

Lees ook

Wat is de procedure bij wanbetaling?

Allereerst kun je de wanbetaler een sommatiebrief sturen waar je tot voldoening van je factuur somme Lees meer

Wat te doen bij wanbetalers?

Als een klant een factuur niet of te laat betaalt, dan mag je als ondernemer zowel incassokosten als Lees meer

Fay Treutel
Fay Treutel
2025-09-03 03:03:38
Count answers : 10
0
Persoonlijk contact met de klant werkt in de meeste situaties het best. Als u belt, vraag dan of de dienst naar wens is geweest en of de factuur klopt. Door deze persoonlijke aanpak kunt u vragen waarom er niet betaald is. U kunt ook een brief of e-mail sturen. Lukt het u niet om uw klant de openstaande factuur te laten betalen? Overweeg dan een incassobureau, deurwaarder of incasso-advocaat in te schakelen. Een incassobureau stuurt brieven met het verzoek tot betaling, maar mag betaling niet afdwingen. Een deurwaarder kan een gerechtelijke procedure starten. Een incasso-advocaat kan aanmaningen versturen, een dagvaarding opstellen en het faillissement van een schuldenaar aanvragen. Is dit niet mogelijk voor uw klant? Spreek dan een betalingsregeling af. Zet deze regeling op papier en spreek af dat de regeling stopt als uw klant niet betaalt op de afgesproken momenten. Heeft u producten of goederen geleverd die niet op tijd zijn betaald? Dan haalt u die natuurlijk het liefste terug om de schade zo klein mogelijk te houden. Er zijn 3 manieren om dit te doen: Eigendomsvoorbehoud, Recht van reclame en Verrekening. Blijft betaling van uw factuur uit? Dan kunt u het faillissement van de klant aanvragen. Is uw klant al failliet? Dien dan zo snel mogelijk uw vordering in bij de curator. Er zijn verschillende manieren om financiële schade door klanten die niet betalen te voorkomen. Zoals: Zet in de algemene voorwaarden dat bij niet tijdig betalen ook geen volgende leveringen plaatsvinden. Lees meer over het afdekken van risico's voor uw onderneming.
Gustave Johnston
Gustave Johnston
2025-08-25 05:41:42
Count answers : 15
0
Neem contact op met je klant met een belletje of een vriendelijke e-mail. Mogelijk was er een misverstand dat makkelijk valt op te lossen. Vermijd dat de klant zich niet vertrouwd voelt. Stuur een betalingsherinnering. Dit is de eerste formele stap als de betalingstermijn is verlopen. Vermeld dat je rente in rekening mag brengen als de klant alsnog niet betaalt. Als je klant een particulier is, ben je verplicht een aanmaning te sturen. Dit is een formele brief waarin je een betalingstermijn stelt van 14 dagen. Verwijs naar de levering, factuur, eerdere gesprekken en de betalingsherinnering. Meld ook dat als er na de 14 dagen niet wordt betaald, er incassokosten en juridische stappen zullen volgen. Als het een zakelijke klant is, gelden jouw algemene voorwaarden en hoef je geen aanmaning te sturen. Heeft de klant een goede reden om momenteel niet te kunnen betalen? Spreek een betalingsregeling af en zet de overeenkomsten op papier. Maak ook duidelijk dat als de klant zich hier niet aan houdt, je vervolgstappen zal nemen om het geld te eisen. Nog steeds niet gelukt? Schakel dan een incassobureau, deurwaarder of incasso-advocaat in. De kosten hiervan mag je in rekening brengen bij de klant. Houd er rekening mee dat je deze kosten zelf betaalt als het niet lukt om de klant te laten betalen (als die failliet is, bijvoorbeeld). Door je facturen goed bij te houden en actief op te volgen, voorkom je financiële problemen en zorg je ervoor dat je bedrijf gezond blijft. Met een duidelijk overzicht van je (on)betaalde facturen kun je namelijk tijdig actie te ondernemen bij wanbetalers!

Lees ook

Hoe kan ik wanbetalers aanpakken?

1. Wacht de betalingstermijn af Eerst moet er natuurlijk daadwerkelijk sprake zijn van een wanbetal Lees meer

Wat is het risico van wanbetaling?

Het risico op late betaling of zelfs wanbetaling van facturen is groot, laten recente cijfers (opnie Lees meer

Delaney Friesen
Delaney Friesen
2025-08-17 20:08:47
Count answers : 6
0
Als je een klant vraagt om te betalen, is het belangrijk om vriendelijk en professioneel te blijven. Vermeld hierbij duidelijk wat er betaald moet worden en de reden waarom. Geef de klant ook een duidelijke deadline. Als de klant dan nog niet betaalt, kun je verdere stappen ondernemen, zoals het sturen van een aanmaning of het inschakelen van een incassobureau. Stuur een betalingsherinnering als een klant niet op tijd betaalt, om hen eraan te herinneren dat de betaling nog niet is ontvangen. Als de klant na de eerste betalingsherinnering nog steeds niet betaalt, stuur dan een aanmaning. Dit is een officiële brief waarin je de klant vraagt om binnen een bepaalde termijn te betalen. Vermeld ook dat er verdere stappen worden ondernomen als er niet wordt betaald. Heb je inmiddels al meerdere betalingsherinneringen verstuurd, maar heeft jouw klant nog niet betaald? Dan is het fijn om te weten dat je hierna direct vervolgstappen kunt nemen. Hieronder geven wij graag meerdere opties: Schakel een incassobureau in als de klant na meerdere herinneringen nog steeds niet betaalt, kun je een incassobureau inschakelen. Start een gerechtelijke procedure als alle andere opties niet werken, kun je een gerechtelijke procedure starten.
Reinhold Blanda
Reinhold Blanda
2025-08-17 18:14:33
Count answers : 13
0
Wat doe je bij een onbetaalde factuur? Regelmatig krijg ik de vraag van ondernemers wat je het beste kunt doen bij onbetaalde facturen. Veel mensen denken dan aan een deurwaarder. Begrijpelijk, maar niet helemaal zoals het werkt. Betaling kun je uiteindelijk alleen via de rechter afdwingen. Wanneer een factuur niet betaald wordt, vraag je de rechter de afnemer te veroordelen tot betaling. Met een veroordelend vonnis in de hand kan de deurwaarder pas het vermogen van de wanbetaler uitwinnen. Bij veel zaken die gaan over een factuur van boven de € 25.000 heb je een advocaat nodig om te kunnen procederen. Wanneer een bedrag openstaat van ‘slechts’ enkele honderden of duizenden euro’s en de factuur wordt niet betwist, kun je prima bij een deurwaarderskantoor of incassobureau terecht. Soms wordt de factuur niet betaald, omdat de afnemer stelt dat de kwaliteit niet in orde is of iets anders niet klopt. In zo’n geval is het verstandig een advocaat te raadplegen. Een advocaat kan voor je nagaan of de afnemer een punt heeft (en inderdaad betaling mag opschorten) of dat (het dreigen met) een procedure de moeite waard is om betaling af te dwingen.

Lees ook

Wat is een geregulariseerde wanbetaling?

Een geregulariseerde wanbetaling houdt in dat na vereffening van uw schuld de kredietgever wettelijk Lees meer

Hoe kom je van wanbetaler af?

U kunt nog steeds een betalingsregeling afspreken met uw zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar meldt Lees meer