:

Hoe kan ik de woningbouw aansprakelijk stellen voor gebreken aan mijn huurwoning?

Abagail Dicki
Abagail Dicki
2025-09-11 06:50:58
Count answers : 9
0
Neem eerst contact op met uw verhuurder bij slecht onderhoud. Meld slecht onderhoud eerst bij uw verhuurder. Stuur een e-mail of schrijf een brief waarin u op een rij zet welke gebreken er zijn. En waarin u uw verhuurder vraagt deze gebreken binnen 6 weken te repareren. Bewaar zelf een kopie. Is het probleem dringend? Vraag dan uw verhuurder om spoed. Repareert uw verhuurder de gebreken aan uw huurwoning niet? Of reageert hij niet op uw e-mail of brief? Bij ernstige gebreken kunt u de Huurcommissie inschakelen. In de Gebrekencheck kunt u zien of het achterstallig onderhoud ernstig genoeg is om de Huurcommissie in te schakelen. Slecht onderhoud aan uw woning? Meld uw klacht ook bij uw gemeente. Volgens de gemeente moet uw huurwoning voldoen aan het Bouwbesluit. Is de gemeente het eens met uw klacht? En voldoet de woning niet (meer) aan het Bouwbesluit? Dan moet de verhuurder de woning repareren. Burgemeester en Wethouders (B en W) sturen de verhuurder hierover een brief. Dit heet ook wel een gemeentelijke aanschrijving. Repareert de verhuurder de woning niet? Dan laat de gemeente dat doen. De kosten zijn dan voor de verhuurder. Meer informatie? Ga naar uw gemeente. Vraag naar de dienst Bouw- en Woningtoezicht (of Bouwen en Wonen). De rechter kan de verhuurder dwingen om het slechte onderhoud te repareren. Doet de verhuurder dit niet? Dan krijgt de verhuurder een boete van de rechter. U kunt de rechter ook vragen het huurcontract aan te passen. Doe dit binnen 6 maanden na de gebrekenbrief. Voor advies gaat u naar het Juridisch Loket. Wilt u het onderhoud of de reparaties zelf (laten) uitvoeren? Dat kan op 2 manieren: De rechter geeft u toestemming. De kosten die u maakt zijn voor de verhuurder. U doet het onderhoud of de reparaties zelf. Op kosten van de verhuurder. Dus zonder dat de rechter hier aan te pas komt. Overleg dit wel eerst met de verhuurder. U heeft uw klachten bij uw verhuurder gemeld. Uw verhuurder krijgt 6 weken om te reageren. Of om het slechte onderhoud aan te pakken. Gebeurt er niks in die 6 weken? Vraag dan de Huurcommissie om hulp. Dat kan als u in een sociale huurwoning woont. De Huurcommissie kan de verhuurder niet tot onderhoud dwingen. Dat kunnen alleen de gemeente of de rechter (zie hierboven). Maar de Huurcommissie kan wel de huur tijdelijk verlagen, tot de onderhoudsgebreken verholpen zijn. Dat kan als u in een sociale huurwoning woont. Lees meer over tijdelijke huurverlaging bij ernstige onderhoudsgebreken.
Daryl Stamm
Daryl Stamm
2025-09-11 04:06:39
Count answers : 8
0
Meld het gebrek zo snel mogelijk bij de verhuurder. Heeft de huurwoning (ernstige) onderhoudsgebreken, dan moet je deze zo snel mogelijk schriftelijk melden bij de verhuurder. Je kunt hiervoor gebruikmaken van onze voorbeeldbrief: Melden gebreken huurwoning. Stuur foto’s of ander bewijs mee van het gebrek. Meld je het gebruik niet bij de huurder? Dan kan de verhuurder jou aansprakelijk stellen voor de schade die ontstaat omdat het onderhoudsgebrek niet op tijd is gerepareerd of opgelost. De verhuurder is verplicht om het gebrek te verhelpen. Doet de verhuurder niets aan het gebrek? Vraag om huurverlaging bij de Huurcommissie. Heeft de verhuurder het gebrek niet binnen zes weken na melding verholpen? Dan kan je bij de Huurcommissie om een tijdelijke huurverlaging vragen. Dit doe je door een procedure te starten. Tijdens de procedure bij de Huurcommissie, vindt er een onderzoek in de woning plaats. De Huurcommissie kijkt alleen naar gebreken genoemd bij de verhuurder. Naar de rechter: Huur je een huurwoning in de vrije sector? Of doet de verhuurder nog steeds niets aan het gebrek, zelfs niet na de huurverlaging van de Huurcommissie? Dan kan je naar de kantonrechter gaan. Heb je een conflict met de verhuurder over het gebrek? Huurders in de sociale sector kunnen bij conflicten over gebreken terecht bij de Huurcommissie. Je kunt digitaal via de website van de Huurcommissie een procedure starten. Huurders in de vrije sector met een conflict moeten hiervoor naar de kantonrechter. Of als verhuurder en huurder dat samen afspreken, ook naar de Huurcommissie.

Lees ook

Wat is een bewering van recht zonder feitelijke stoornis?

Een bewering van recht zonder feitelijke stoornis is een situatie waarin iemand een recht claimt zon Lees meer

Wat is een feitelijke stoornis?

Uitgangspunt is dat geluidsoverlast een feitelijke stoornis is in het huurgenot, dat wordt veroorzaa Lees meer

Maximilian Bailey
Maximilian Bailey
2025-09-11 02:37:48
Count answers : 4
0
Meld het gebrek zo snel mogelijk bij uw verhuurder. Dit kan telefonisch, maar doe het ook schriftelijk. Uw verhuurder moet het gebrek repareren of oplossen. Doet uw verhuurder niets aan het gebrek en woont u in een sociale huurwoning of middenhuurwoning? Dan krijgt u misschien huurverlaging via de Huurcommissie. Doet de verhuurder nog steeds niets aan het gebrek, ook niet na de huurverlaging door de Huurcommissie? Of huurt u een woning in de vrije sector? Dan kunt u naar de rechter gaan.