Meld het gebrek zo snel mogelijk bij de verhuurder.
Heeft de huurwoning (ernstige) onderhoudsgebreken, dan moet je deze zo snel mogelijk schriftelijk melden bij de verhuurder.
Je kunt hiervoor gebruikmaken van onze voorbeeldbrief: Melden gebreken huurwoning.
Stuur foto’s of ander bewijs mee van het gebrek.
Meld je het gebruik niet bij de huurder?
Dan kan de verhuurder jou aansprakelijk stellen voor de schade die ontstaat omdat het onderhoudsgebrek niet op tijd is gerepareerd of opgelost.
De verhuurder is verplicht om het gebrek te verhelpen.
Doet de verhuurder niets aan het gebrek?
Vraag om huurverlaging bij de Huurcommissie.
Heeft de verhuurder het gebrek niet binnen zes weken na melding verholpen?
Dan kan je bij de Huurcommissie om een tijdelijke huurverlaging vragen.
Dit doe je door een procedure te starten.
Tijdens de procedure bij de Huurcommissie, vindt er een onderzoek in de woning plaats.
De Huurcommissie kijkt alleen naar gebreken genoemd bij de verhuurder.
Naar de rechter: Huur je een huurwoning in de vrije sector?
Of doet de verhuurder nog steeds niets aan het gebrek, zelfs niet na de huurverlaging van de Huurcommissie?
Dan kan je naar de kantonrechter gaan.
Heb je een conflict met de verhuurder over het gebrek?
Huurders in de sociale sector kunnen bij conflicten over gebreken terecht bij de Huurcommissie.
Je kunt digitaal via de website van de Huurcommissie een procedure starten.
Huurders in de vrije sector met een conflict moeten hiervoor naar de kantonrechter.
Of als verhuurder en huurder dat samen afspreken, ook naar de Huurcommissie.