:

Hoe bescherm je consumentenrechten?

Louisa Hackett
Louisa Hackett
2025-10-16 15:48:08
Count answers : 5
0
Hebt u als ondernemer dezelfde bescherming als een consument, dan kunt u bij problemen zeggen dat u dezelfde rechten hebt als een consument. Denk aan het recht op bedenktijd, schriftelijk akkoord bij telefonische verkoop en het recht op wettelijke garantie. U kunt problemen bij ACM ConsuWijzer melden. Kleine ondernemers kunnen zich niet op alle consumentenrechten beroepen door de ‘reflexwerking’. Een kleine ondernemer kan tegen onredelijke algemene voorwaarden beschermd zijn, net zoals een consument.
Golden Wisoky
Golden Wisoky
2025-10-06 10:39:53
Count answers : 7
0
Het consumentenrecht is ontworpen om consumenten te beschermen bij de aankoop van producten of diensten, ongeacht of dit nu in een fysieke winkel of online gebeurt. Het waarborgt eerlijke behandeling en rechtsbescherming tegenover professionele verkopers. De regels van het consumentenrecht zijn vastgesteld door de EU en zijn opgenomen in nationale wetgeving. Deze regels zijn dwingend, wat betekent dat afspraken die in strijd zijn met consumentenrechten ongeldig zijn. Het herroepingsrecht geeft consumenten de mogelijkheid om binnen veertien dagen na ontvangst van een product de koopovereenkomst te ontbinden zonder opgaaf van redenen.

Lees ook

Wat is consumentenbescherming?

De ACM let erop of bedrijven zich houden aan de regels voor verkoop aan consumenten. Die regels zij Lees meer

Wat is juridische bescherming voor consumenten?

Het consumentenrecht is bedoeld om een consument meer bescherming te bieden en legt bepaalde rechten Lees meer

Lesly Kessler
Lesly Kessler
2025-10-02 07:05:13
Count answers : 8
0
Europese regels voor de bescherming van consumenten De Europese Unie heeft regels die consumenten beschermen bij online aankopen. De belangrijkste regels zijn: Consumenten hebben recht op veiligheidsupdates bij slimme apparaten. Gaait een nieuw, tweedehands of vintage product kapot in het 1e jaar na de aankoop? Dan moet de verkoper aantonen dat dit de schuld van de consument is. Lukt dat niet, dan heeft de consument recht op gratis reparatie of vervanging van het product. Als dat niet mogelijk is, heeft de consument het recht om het aankoopbedrag terug te vragen. Webwinkels moeten eerst controleren of een beoordeling van een product of dienst echt is, voordat die op de website komt. Verkopers moeten bovendien laten weten of zij controleren dat de beoordeling komt van een klant die het product echt heeft gekocht. Ondernemers die gepersonaliseerde prijzen aanbieden, moeten dit aan de consument laten weten. Ondernemers die gebruikmaken van een online zoekfunctie mogen geen zoekresultaten tonen zonder duidelijk te maken dat het om betaalde reclame gaat. Of dat een pagina tegen betaling hoger verschijnt in de zoekresultaten. Consumenten die een onveilig product hebben gekocht, krijgen recht op: Een veilig, vervangend product met dezelfde waarde; Reparatie van het product zodat het wel veilig is; Het volledige aankoopbedrag terug. Online platforms en webwinkels moeten consumenten informeren over wie verantwoordelijk is voor levering en afhandeling van retourzendingen. Vanaf 13 december 2024 krijgen consumenten betere bescherming tegen onveilige producten. Ook als dit producten zijn uit winkels buiten de EU. Vanaf dat moment moet voor elk product óf de fabrikant zelf óf een voor productveiligheid aansprakelijke persoon zijn gevestigd in de EU. Vindt de toezichthouder een product onveilig, dan moeten online platforms in de EU ook álle identieke producten verwijderen.
Genevieve O'Reilly
Genevieve O'Reilly
2025-09-24 11:36:55
Count answers : 9
0
In de EU genieten consumenten al meer dan 50 jaar bescherming, ongeacht of zij een product kopen in een winkel, een trein nemen of een bank­rekening openen. Uitgebreide consumenten­rechten, zoals een garantie van 2 jaar en het recht om de aankoop te annuleren. Bescherming van burgers en passagiers, zowel voor reizen binnen als buiten de EU De EU werkt actief aan een betere digitale omgeving voor alle Europeanen. Ons digitale leven moet veilig en gemakkelijk zijn, met inachtneming van de fundamentele vrijheden.

Lees ook

Wat zijn de 4 rechten van consumenten?

Volgens de tekst van het artikel zijn volgende drie rechten van consumenten letterlijk vermeld: 1. Lees meer

Heeft een consument altijd recht op geld terug?

Een consument heeft niet altijd recht op geld terug. Als u het product via internet kocht, hebt u we Lees meer

Gust Kerluke
Gust Kerluke
2025-09-18 12:10:56
Count answers : 11
0
De consument informatie te krijgen over de belangrijkste kenmerken van een product of dienst, over de totale prijs en de manier van betalen, levering of uitvoering. Ook moet duidelijk zijn wat de ondernemer doet als bijvoorbeeld het product niet goed blijkt te zijn of als de dienst in de ogen van de consument onvoldoende uitgevoerd is. De regelgeving voor het consumentenrecht is te vinden in diverse wetten. Voorbeelden zijn de Wet Koop op Afstand, de Wet bescherming persoonsgegevens en de Wet Van Dam. Door de Europese Richtlijn is de consument ook in geval van aankoop over de grens extra beschermd. In Nederland is de Autoriteit Consument en Markt toezichthouder op consumentenzaken.
Maynard Gutkowski
Maynard Gutkowski
2025-09-05 06:30:02
Count answers : 6
0
De ACM houdt toezicht op eerlijke verkoop van producten of diensten aan consumenten. Verplichte informatie vóór en na de koop, zoals het vermelden van prijzen, kenmerken en bedrijfsgegevens. Maak vóór de koop duidelijk wanneer en hoe u producten levert aan consumenten. Bedenktijd, ruilen en retourneren, garantie, annuleren en opzeggen. De ACM heeft voor consumenten een speciale website: ACM ConsuWijzer.

Lees ook

Wat zijn de vijf consumentenbeschermingen?

Er zijn vijf consumentenbeschermingen: Uitgebreide consumenten­rechten, zoals een garantie van 2 ja Lees meer

Wat valt er onder consumentenrecht?

Een product deugt niet als: het niet compleet is; het beschadigd is; het kapot is of niet goed we Lees meer