Europese regels voor de bescherming van consumenten De Europese Unie heeft regels die consumenten beschermen bij online aankopen.
De belangrijkste regels zijn:
Consumenten hebben recht op veiligheidsupdates bij slimme apparaten.
Gaait een nieuw, tweedehands of vintage product kapot in het 1e jaar na de aankoop?
Dan moet de verkoper aantonen dat dit de schuld van de consument is.
Lukt dat niet, dan heeft de consument recht op gratis reparatie of vervanging van het product.
Als dat niet mogelijk is, heeft de consument het recht om het aankoopbedrag terug te vragen.
Webwinkels moeten eerst controleren of een beoordeling van een product of dienst echt is, voordat die op de website komt.
Verkopers moeten bovendien laten weten of zij controleren dat de beoordeling komt van een klant die het product echt heeft gekocht.
Ondernemers die gepersonaliseerde prijzen aanbieden, moeten dit aan de consument laten weten.
Ondernemers die gebruikmaken van een online zoekfunctie mogen geen zoekresultaten tonen zonder duidelijk te maken dat het om betaalde reclame gaat.
Of dat een pagina tegen betaling hoger verschijnt in de zoekresultaten.
Consumenten die een onveilig product hebben gekocht, krijgen recht op:
Een veilig, vervangend product met dezelfde waarde;
Reparatie van het product zodat het wel veilig is;
Het volledige aankoopbedrag terug.
Online platforms en webwinkels moeten consumenten informeren over wie verantwoordelijk is voor levering en afhandeling van retourzendingen.
Vanaf 13 december 2024 krijgen consumenten betere bescherming tegen onveilige producten.
Ook als dit producten zijn uit winkels buiten de EU.
Vanaf dat moment moet voor elk product óf de fabrikant zelf óf een voor productveiligheid aansprakelijke persoon zijn gevestigd in de EU.
Vindt de toezichthouder een product onveilig, dan moeten online platforms in de EU ook álle identieke producten verwijderen.