:

Wat is juridische bescherming voor consumenten?

Isaias Ratke
Isaias Ratke
2025-09-30 21:27:26
Count answers : 4
0
Het consumentenrecht biedt regels die de rechten, en soms ook plichten, van de consument in het handelsverkeer vastleggen. De meeste regels van het consumentenrecht zijn erop gericht de consument meer bescherming te bieden. De meeste regels van het consumentenrecht zijn dwingend voorgeschreven: er mag niet van worden afgeweken. Het consumentenrecht bestrijkt heel diverse terreinen, zoals koop op afstand, colportage, het afsluiten van een energie- of telefoonabonnement, verzekeringen en regelingen in de reisbranche.
Nathen Kuphal
Nathen Kuphal
2025-09-25 19:58:33
Count answers : 4
0
Het consumentenrecht is een verzameling van wetten om consumenten te beschermen. Consumenten krijgen een betere bescherming dankzij het consumentenrecht. Over het algemeen geldt dat een klant consument is als de klant iets koopt om privé te gebruiken. Het product dat u verkoopt moet ‘deugdelijk’ zijn, van goede kwaliteit. Dit is de wettelijke garantie waar uw klant recht op heeft. Als het product bijvoorbeeld kapot is, dan moet u het vervangen of gratis repareren. Lost u het niet goed op, dan moet u het geld terugbetalen. U kunt naast de wettelijke garantie ook extra garantie geven of verkopen. Bij een digitaal product of dienst moet u ook garantie geven op (beveiligings)updates.

Lees ook

Wat is consumentenbescherming?

De ACM let erop of bedrijven zich houden aan de regels voor verkoop aan consumenten. Die regels zij Lees meer

Wat zijn de 4 rechten van consumenten?

Volgens de tekst van het artikel zijn volgende drie rechten van consumenten letterlijk vermeld: 1. Lees meer

Juston Moore
Juston Moore
2025-09-18 04:08:17
Count answers : 10
0
Het consumentenrecht omvat alle wet- en regelgeving die gemaakt is voor consumentenbescherming. Het consumentenrecht is ontwikkeld om de rechtspositie van consumenten ten opzichte van producenten te verbeteren. Regelgeving ter bescherming van de consument richt zich vaak op productveiligheid en tracht dit te doen door producenten en distributeurs voorwaarden op te leggen. Artikel 38 van het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie bepaalt: "In het beleid van de Unie wordt zorg gedragen voor een hoog niveau van consumentenbescherming." De Implementatiewet richtlijn modernisering consumentenbescherming, die onder meer het plaatsen of laten plaatsen van neprecensies op internet verbiedt, is op 28 mei 2022 in werking getreden.
Dangelo Romaguera
Dangelo Romaguera
2025-09-05 04:58:05
Count answers : 9
0
Het consumentenrecht is bedoeld om een consument meer bescherming te bieden en legt bepaalde rechten vast in het handelsverkeer. Het recht van een consument is enorm breed en beslaat verschillende gebieden, waaronder kwesties binnen de reisbranche, het afsluiten van verzekeringen, het recht op garantie en het kopen op afstand. Dit betekent dat het product of de dienst van goede kwaliteit moet zijn. Is dit niet het geval, dan is de verkoper verplicht om hier iets mee te doen. Op deze manier wordt de consument beschermd. Een van de rechten die consumenten hebben is bedenktijd. Een ander recht dat de consument heeft is het recht op informatie, met name éérlijke informatie. Als consument ben je hier dus tegen beschermd. Kom je als consument of als verkoper in een situatie terecht waarin jou onrecht wordt aangedaan, dan is het verstandig eerst mondeling of schriftelijk contact op te nemen met de tegenpartij met de intentie om er rechtstreeks uit te komen. Werkt dit niet, zorg er dan voor dat je in contact komt met een professional. Hij is zij kan jou goed bijstaan tijdens dit proces met uiteraard als doel er samen uit te komen.

Lees ook

Heeft een consument altijd recht op geld terug?

Een consument heeft niet altijd recht op geld terug. Als u het product via internet kocht, hebt u we Lees meer

Wat zijn de vijf consumentenbeschermingen?

Er zijn vijf consumentenbeschermingen: Uitgebreide consumenten­rechten, zoals een garantie van 2 ja Lees meer

Mia Mertz
Mia Mertz
2025-09-05 04:00:39
Count answers : 8
0
De Europese Unie heeft regels die consumenten beschermen bij online aankopen. Consumenten hebben recht op veiligheidsupdates bij slimme apparaten. Gaat een nieuw, tweedehands of vintage product kapot in het 1e jaar na de aankoop? Dan moet de verkoper aantonen dat dit de schuld van de consument is. Webwinkels moeten eerst controleren of een beoordeling van een product of dienst echt is, voordat die op de website komt. Ondernemers die gepersonaliseerde prijzen aanbieden, moeten dit aan de consument laten weten. Ondernemers die gebruikmaken van een online zoekfunctie mogen geen zoekresultaten tonen zonder duidelijk te maken dat het om betaalde reclame gaat. Consumenten die een onveilig product hebben gekocht, krijgen recht op: een veilig, vervangend product met dezelfde waarde; reparatie van het product zodat het wel veilig is; het volledige aankoopbedrag terug. Online platforms en webwinkels moeten consumenten informeren over wie verantwoordelijk is voor levering en afhandeling van retourzendingen. Vanaf 13 december 2024 krijgen consumenten betere bescherming tegen onveilige producten. Vanaf dat moment moet voor elk product óf de fabrikant zelf óf een voor productveiligheid aansprakelijke persoon zijn gevestigd in de EU. Vindt de toezichthouder een product onveilig, dan moeten online platforms in de EU ook álle identieke producten verwijderen.
Marcel Lynch
Marcel Lynch
2025-09-05 03:52:13
Count answers : 10
0
De ACM let erop of bedrijven zich houden aan de regels voor verkoop aan consumenten. Die regels zijn gebaseerd op Europese verordeningen en Nederlandse wetten.

Lees ook

Hoe bescherm je consumentenrechten?

De ACM houdt toezicht op eerlijke verkoop van producten of diensten aan consumenten. Verplichte inf Lees meer

Wat valt er onder consumentenrecht?

Een product deugt niet als: het niet compleet is; het beschadigd is; het kapot is of niet goed we Lees meer

Judah Jerde
Judah Jerde
2025-09-05 03:16:29
Count answers : 12
0
Als u het contract vooral privé gebruikt, dan hebt u als ondernemer dezelfde bescherming als een consument. U moet bij die aankoop eigenlijk gezien worden als consument en niet als ondernemer. Hebt u problemen, dan kunt u als ondernemer zeggen dat u dezelfde rechten hebt als een consument, zoals het recht op bedenktijd, schriftelijk akkoord bij telefonische verkoop en het recht op wettelijke garantie. Als u consumentenbescherming hebt, kunt u problemen bij ACM ConsuWijzer melden. Bent u een kleine ondernemer of zzp'er en sluit u voor uw bedrijf een contract met een ander bedrijf, dan kunt u een beroep doen op sommige consumentenrechten als het contract met een duidelijk groter bedrijf wordt gesloten en buiten uw vakgebied valt. Kleine ondernemers kunnen zich dus niet op alle consumentenrechten beroepen door de reflexwerking.