De richtlijn wordt van toepassing op alle inbreuken op het EU-recht met een consumentenbeschermingsdimensie, bijvoorbeeld in verband met misleidende prijsaanduiding, discriminerende praktijken, kwesties in verband met het overstappen naar een dienstverlener, het weglaten van precontractuele informatie, portabiliteit van inhoud, rechtsmiddelen in verband met het recht op reparatie enz.
De deelname van ondernemers aan alternatieve geschillenbeslechting is vrijwillig, tenzij vereist op grond van EU- of nationale wetgeving.
Partijen krijgen het recht te verzoeken dat het resultaat van de alternatieve geschillenbeslechting door een natuurlijke persoon wordt getoetst wanneer de procedure geautomatiseerd werd uitgevoerd.
Het wordt mogelijk voor ADR-entiteiten om zaken met soortgelijke elementen te bundelen nadat zij de consument van deze mogelijkheid in kennis hebben gesteld en hem de mogelijkheid hebben geboden dit af te wijzen.
De Commissie houdt het ODR-platform in stand om consumenten in staat te stellen hun geschillen met ondernemers op te lossen.
Het ODR-platform wordt vervangen door een digitaal interactief instrument dat consumenten in staat zal stellen verhaal te halen.
Consumenten kunnen klachten en ondersteunende documenten online indienen en op verzoek toegang krijgen tot documenten in een niet-digitaal formaat.
Het voorstel vereist het gebruik van digitale ADR-procedures met behulp van gemakkelijk toegankelijke en inclusieve instrumenten.
De Commissie verzoekt hen hun systemen af te stemmen op de kwaliteitscriteria van de ADR-richtlijn.
Indien zij gebruikmaken van geautomatiseerde procedures om geschillen op te lossen, wordt dit openbaar gemaakt en verlenen zij de partijen bij het geschil het recht om te verzoeken dat het resultaat door een natuurlijke persoon wordt getoetst.
Zij moeten regelmatig, minstens om de 2 jaar, zelfbeoordelingsverslagen publiceren over de wijze waarop de kwaliteitscriteria worden toegepast.