:

Hoe pak je geschillenbeslechting aan?

Jasen Glover
Jasen Glover
2025-08-23 15:30:01
Count answers : 2
0
U of de consument vraagt een neutrale derde partij om als bemiddelaar op te treden. Deze neutrale derde partij wordt een geschillenorgaan genoemd. Dit orgaan kan een oplossing voorstellen of opleggen, of gewoon met beide partijen bespreken hoe er een oplossing gevonden kan worden. Op grond van de EU-wetgeving staan de geschillenorganen onder toezicht van de EU-landen en moeten zij voldoen aan een aantal kwaliteitseisen. Zo wordt gegarandeerd dat uw geschil doeltreffend, eerlijk, onpartijdig, onafhankelijk en transparant wordt behandeld. Normaal gesproken wordt er binnen 90 dagen een oplossing gevonden. Als u online zaken doet, moet op uw website een directe link naar het platform voor onlinegeschillenbeslechting zetten. Daarnaast moet uw e-mailadres duidelijk op uw website staan. Als u verplicht bent (wettelijk of door een lidmaatschap of contract) om een specifiek geschillenorgaan te gebruiken, moet u: uw klanten (via uw website) op de hoogte brengen van dit geschillenorgaan en het ook opnemen in uw algemene voorwaarden uw klanten informeren over het platform voor onlinegeschillenbeslechting in uw algemene voorwaarden en in uw e-mailaanbiedingen.
Dedrick Leffler
Dedrick Leffler
2025-08-23 15:26:08
Count answers : 3
0
Een arbitrageclausule kan hier uitkomst bieden. Het internationaal bekende Verdrag van New York (*), waarbij Nederland partij is, voorziet in de erkenning en tenuitvoerlegging van arbitrale vonnissen in het buitenland. Een vonnis dat tot stand komt door middel van arbitrage kan dus buiten Nederland ten uitvoer worden gelegd (in ieder geval indien het land waar de handelspartner gevestigd is eveneens partij is bij het verdrag). Partijen kunnen in deze gevallen dus beter overeenkomen dat een geschil door middel van arbitrage wordt opgelost. Uit het bovenstaande volgt dat het van groot belang is om bij contracten met handelspartners uit in ieder geval China en de Verenigde Staten te regelen dat eventuele geschillen zullen worden opgelost aan de hand van arbitrage.

Lees ook

Welke vormen van geschillenbeslechting zijn er?

Er zijn verschillende mogelijkheden om een klacht op te lossen zonder naar de rechter te stappen, zo Lees meer

Wat zijn de procedures voor het oplossen van geschillen?

Alternatieve geschillenbeslechting biedt u de kans een geschil met een consument op te lossen zonder Lees meer

Rosetta Reilly
Rosetta Reilly
2025-08-23 15:16:49
Count answers : 5
0
Om geschillenbeslechting aan te pakken, is het essentieel om tijdig en kosteneffectief te onderhandelen over en op te lossen van uw geschillen om uw commerciële relaties op lange termijn te redden en u te blijven richten op bedrijfsgroei. Het aannemen van een mentaliteit van conflictpreventie in het bedrijfsleven kan u helpen om kosten, vertragingen en conflicten te voorkomen. Effectief omgaan met conflicten kan worden bereikt door middelen te verkennen om geschillen te voorkomen en door geschillen op te lossen met ICC Dispute Resolution Services. Als je een geschil zo snel en efficiënt mogelijk en zonder tussenkomst van een rechtbank wilt oplossen, ICC Dispute Resolution Services (DRS) is uw one-stop-shop. ICC Arbitration, ICC Amicable Dispute Resolution (ADR), bemiddeling en geschillencommissies zijn verschillende opties die onderdeel zijn van ICC Dispute Resolution Services. Deze diensten bieden verschillende methoden om geschillen te voorkomen of op te lossen, waaronder arbitrage, bemiddeling, expertise van deskundigen en geschillencommissies. Door deze diensten te gebruiken en door aandacht te besteden aan conflictpreventie, kunnen bedrijven effectief omgaan met geschillen en hun commerciële relaties behouden.
Oral O'Kon
Oral O'Kon
2025-08-23 13:39:07
Count answers : 5
0
U kunt dat geschil door de rechter laten oplossen. De rechter doet een bindende uitspraak. U en uw tegenpartij moeten zich aan deze uitspraak houden. Naar welke rechter u gaat, hangt af van de soort zaak of de waarde van de zaak. U gaat naar de kantonrechter, regelrechter of civiele rechter. Bent u het niet eens met de beslissing van de rechter? Dan kunt u in hoger beroep bij een gerechtshof. Het gerechtshof beoordeelt dan uw zaak opnieuw. Dat kan alleen bij een zaak met een waarde van minimaal € 1.750. Bij een gerechtshof heeft u een advocaat nodig.

Lees ook

Hoe worden geschillen behandeld?

De procedure bij de Geschillencommissie is omschreven in een reglement. Een verzoek om een verschil Lees meer

Hoe werkt geschillenbeslechting?

U of de consument vraagt een neutrale derde partij om als bemiddelaar op te treden. Deze neutrale d Lees meer

Enos Okuneva
Enos Okuneva
2025-08-23 12:01:35
Count answers : 3
0
Neem contact op met de verkoper. Neem als eerste stap contact op met de klantenservice van het bedrijf. De contactgegevens staan normaal gesproken op de website van de verkoper. Vertel daar dat het bedrijf zich niet aan de EU- of de nationale wetgeving houdt, en vraag om een oplossing. U kunt het bedrijf wijzen op zijn plichten, die u op deze pagina vindt. Het is altijd goed om bewijzen te leveren (kopieën van de factuur, het contract, enz.). Als dat niet werkt, kunt u overwegen verdere stappen te nemen. Als u en de verkoper/dienstverlener uw geschil niet rechtstreeks kunnen oplossen, moet de handelaar u informeren over eventuele verdere stappen, zoals: een formele klacht indienen een procedure voor alternatieve geschillenbeslechting beginnen Contact opnemen met een consumentenorganisatie of toezichthouder Consumentenorganisaties in uw land kunnen meestal ook: meer informatie geven over uw rechten actie ondernemen om u te helpen uw recht te doen gelden Als u een probleem heeft met een dienstverlener, kunt u ook contact opnemen met de bevoegde nationale toezichthouder. Elke sector heeft zijn eigen toezichthouder met specifieke bevoegdheden, die van land tot land kunnen verschillen. Veel toezichthouders hebben specifieke procedures voor dienstverleners in hun sector en kunnen geschillen snel en eerlijk oplossen. Als u problemen heeft met goederen of diensten die u heeft gekocht in een ander EU-land, Noorwegen of IJsland, neem dan contact op met een van de Europese consumentencentra (ECC-net). Deze centra kunnen: u informeren over uw rechten op grond van de EU-wetgeving en de nationale consumentenwetgeving u adviseren over mogelijke manieren om uw klacht op te lossen u helpen om tot een minnelijke schikking te komen met de verkoper in het buitenland, ongeacht of het om goederen of diensten gaat, en of de aankoop online of ter plaatse is gebeurd u doorverwijzen naar een passende instantie als het ECC-net u niet kan helpen De Europese ConsumentenCentra kunnen u gratis helpen als: u een probleem heeft met een verkoper in een ander EU-land u al een schriftelijke klacht heeft ingediend bij de verkoper u als particulier en niet namens een bedrijf een klacht indient Als u contact opneemt met de verkoper of een Europees consumentencentrum, zoals hierboven, behoudt u het recht om in een later stadium toch nog een rechtszaak aan te spannen.