Neem contact op met de verkoper. Neem als eerste stap contact op met de klantenservice van het bedrijf. De contactgegevens staan normaal gesproken op de website van de verkoper. Vertel daar dat het bedrijf zich niet aan de EU- of de nationale wetgeving houdt, en vraag om een oplossing. U kunt het bedrijf wijzen op zijn plichten, die u op deze pagina vindt. Het is altijd goed om bewijzen te leveren (kopieën van de factuur, het contract, enz.).
Als dat niet werkt, kunt u overwegen verdere stappen te nemen.
Als u en de verkoper/dienstverlener uw geschil niet rechtstreeks kunnen oplossen, moet de handelaar u informeren over eventuele verdere stappen, zoals: een formele klacht indienen een procedure voor alternatieve geschillenbeslechting beginnen
Contact opnemen met een consumentenorganisatie of toezichthouder
Consumentenorganisaties in uw land kunnen meestal ook: meer informatie geven over uw rechten actie ondernemen om u te helpen uw recht te doen gelden
Als u een probleem heeft met een dienstverlener, kunt u ook contact opnemen met de bevoegde nationale toezichthouder.
Elke sector heeft zijn eigen toezichthouder met specifieke bevoegdheden, die van land tot land kunnen verschillen.
Veel toezichthouders hebben specifieke procedures voor dienstverleners in hun sector en kunnen geschillen snel en eerlijk oplossen.
Als u problemen heeft met goederen of diensten die u heeft gekocht in een ander EU-land, Noorwegen of IJsland, neem dan contact op met een van de Europese consumentencentra (ECC-net).
Deze centra kunnen: u informeren over uw rechten op grond van de EU-wetgeving en de nationale consumentenwetgeving u adviseren over mogelijke manieren om uw klacht op te lossen u helpen om tot een minnelijke schikking te komen met de verkoper in het buitenland, ongeacht of het om goederen of diensten gaat, en of de aankoop online of ter plaatse is gebeurd u doorverwijzen naar een passende instantie als het ECC-net u niet kan helpen
De Europese ConsumentenCentra kunnen u gratis helpen als: u een probleem heeft met een verkoper in een ander EU-land u al een schriftelijke klacht heeft ingediend bij de verkoper u als particulier en niet namens een bedrijf een klacht indient
Als u contact opneemt met de verkoper of een Europees consumentencentrum, zoals hierboven, behoudt u het recht om in een later stadium toch nog een rechtszaak aan te spannen.