:

Kan ik een klacht indienen tegen mijn verhuurder?

Muriel Littel
Muriel Littel
2025-10-16 17:53:17
Count answers : 10
0
Een andere ingang, naast het schriftelijk melden van de overlast bij de verhuurder, is inschakelen van de klachtencommissie van de gemeenschappelijke verhuurder. Als de verhuurder niets does, komt deze de wettelijke verplichting niet na en kan het slachtoffer een procedure starten tegen de verhuurder waarin de rechter wordt verzocht de verhuurder te dwingen om maatregelen te nemen of zelfs de huurovereenkomst te ontbinden en de overlastveroorzaker te ontruimen. De verhuurder komt pas in beeld als de stappen die redelijkerwijs van het slachtoffer konden worden verwacht, niet hebben geholpen. Er moet dan wel een ‘spoedeisend belang’ zijn. Zo voeren sommige woningcorporaties een strikt anti-overlastbeleid, gericht op een snelle ontruiming als dat nodig is. Deze verhuurders zullen bij voortdurende overlast vaak zelf al naar de rechter stappen. Onderzoek instellen Om dit voor te zijn zal een (professionele) verhuurder, meestal een onderzoek instellen naar aanleiding van de gemelde klachten en als deze gegrond zijn (rechts)maatregelen tegen de overlast veroorzakende huurder treffen om de overlast en -in het uiterste geval- ook de huurovereenkomst door de rechter te laten beëindigen.
Elwyn King
Elwyn King
2025-10-16 17:53:01
Count answers : 8
0
U kunt een klacht indienen bij de Huurcommissie als uw verhuurder de gebreken aan uw huurwoning niet repareert. U kunt een klacht indienen bij de gemeente als uw verhuurder de gebreken aan uw huurwoning niet repareert. U kunt naar de rechter gaan als uw verhuurder de gebreken aan uw huurwoning niet repareert. U kunt de Huurcommissie vragen om hulp als uw verhuurder niet reageert op uw klacht over slecht onderhoud. U kunt de Huurcommissie vragen om de huur tijdelijk te verlagen als uw verhuurder het slechte onderhoud niet aanpakt.

Lees ook

Wat zijn mijn rechten als verhuurder?

Als verhuurder heb je drie verplichtingen: je moet de woning ter beschikking stellen, je moet de won Lees meer

Waar kan ik terecht als ik problemen krijg met mijn verhuurder?

Praktische problemen bespreekt de huurder best eerst met de verhuurder. Raken de problemen niet opg Lees meer

Carol Lind
Carol Lind
2025-10-16 17:38:27
Count answers : 5
0
De Autoriteit woningcorporaties behandelt geen individuele klachten van huurders over hun corporatie of over andere huurders. Op deze pagina leest u waar u terecht kunt met uw vragen en klachten. Het is goed om te weten dat de Aw geen rol heeft bij individuele klachten van huurders. Op deze pagina vindt u een overzicht van de betreffende instanties waar u terecht kunt met uw individuele klacht of vraag.
Eddie Leannon
Eddie Leannon
2025-10-16 17:22:57
Count answers : 6
0
Je kunt een klacht indienen bij de Huurcommissie als je vindt dat je huurprijs te hoog is. De Huurcommissie controleert met een puntensysteem hoeveel een woning maximaal mag kosten. Als blijkt dat de huur te hoog is, kun je bij je verhuurder om huurverlaging vragen. Bij een tijdelijk contract kun je nog tot zes maanden na afloop van je contract de oude huurprijs laten controleren door de Huurcommissie. Je hebt ook recht om bezwaar te maken als je verhuurder te weinig doet aan onderhoud of reparaties. Op de website van de rijksoverheid kun je zien welke kosten voor jou zijn en welke kosten voor de verhuurder. Op de site van de Woonbond vind je meer informatie over je rechten als huurder, en over de redenen om bezwaar te maken. De Woonbond heeft ook een Meldpunt voor Jongeren en Starters, waar je jouw klachten over je verhuurder, huurwoning of de wooncrisis kunt delen. Bij een ruzie met je verhuurder kun je met het huurteam contact opnemen, en zij helpen je met informatie en advies. Je kunt terecht bij Huurteam Nederland.

Lees ook

Wat zijn de nieuwe regels voor verhuurders?

Het woningwaarderingsstelsel is gemoderniseerd. Het nieuwe stelsel is gemoderniseerd. Het wordt ve Lees meer

Welke rechten en plichten heb ik als verhuurder?

Je hebt als verhuurder drie verplichtingen: je moet de woning ter beschikking stellen, je moet de wo Lees meer

Joe Johnson
Joe Johnson
2025-10-16 16:44:51
Count answers : 12
0
Dien dan eerst een klacht in bij de Huurcommissie. U kunt ook een klacht indienen bij de Huurcommissie zelf. Een officiële klacht moet namelijk behandeld worden en u krijgt hierop altijd een reactie. De Huurcommissie helpt bij problemen tussen huurders en verhuurders. De Nationale ombudsman helpt u verder met uw vraag of klacht. Neem contact op met de Huurcommissie. Dien dan online bij ons een klacht in of bel 0800 - 335 55 55.
Lambert Emmerich
Lambert Emmerich
2025-10-16 16:03:02
Count answers : 5
0
U kunt een klacht indienen over het gedrag van uw verhuurder, een van zijn medewerkers of een bedrijf dat voor uw verhuurder werkt. Bent u niet tevreden over de manier waarop uw verhuurder of de Klachtencommissie Wonen uw klacht heeft opgelost? En is de gebeurtenis waarover u klaagt niet langer dan 1 jaar geleden? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. Log in op MijnHuurcommissie en vul het formulier Klacht over een gedraging van de verhuurder in. Daarmee vraagt u de Huurcommissie om uw klacht te beoordelen. Heeft u moeite met het invullen van het online formulier? Neem contact met ons op via 088 - 1 600 300 of via het contactformulier. Dien uw klacht eerst via de e-mail of met een brief in bij de klachtenafdeling van uw verhuurder. Alleen als uw verhuurder een woningcorporatie is: Bent u niet tevreden over de manier waarop uw klacht is opgelost? Of reageert de klachtenafdeling niet binnen een redelijke termijn van 3 weken? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Klachtencommissie waar uw woningcorporatie bij aangesloten is.

Lees ook

Kan een verhuurder je zomaar uit huis zetten?

Een verhuurder kan een huurder niet zomaar uit huis zetten. Huurder en verhuurder kunnen de overeen Lees meer

Welke rechten heb ik als huurder van een woning?

Als huurder heeft u recht op: Huurbescherming. U heeft recht op huurprijsbescherming als u woont in Lees meer

Okey Dickinson
Okey Dickinson
2025-10-16 15:07:28
Count answers : 9
0
Huurders kunnen bij het meldpunt terecht met meldingen over vermeende overtredingen van de landelijke regels uit de Wet goed verhuurderschap. De verhuurder heeft de huurder geen schriftelijke huurovereenkomst of informatie gegeven; de verhuurder heeft onterechte service- of borgkosten in rekening gebracht; de huurder is door de verhuurder gediscrimineerd of geïntimideerd. Heeft de melding niets met de Wet goed verhuurderschap te maken of gaat de melding over ongewenst verhuurgedrag van een woningcorporatie? Dan kan de gemeente de melder doorverwijzen naar de juiste organisatie, zoals een huurteam, een gemeentelijke antidiscriminatievoorziening (ADV), de Huurcommissie, de (klachtencommissie van de) woningcorporatie of een juridisch loket of rechtswinkel. Als de verhuurder de Wet goed verhuurderschap overtreedt, moet de gemeente in actie komen.