Consumentenbescherming bij aankopen

Carlie Marks
2025-09-08 11:19:50
Count answers
: 4
Het product dat u verkoopt moet ‘deugdelijk’ zijn, van goede kwaliteit.
Dit is de wettelijke garantie waar uw klant recht op heeft.
Als het product bijvoorbeeld kapot is, dan moet u het vervangen of gratis repareren.
Lost u het niet goed op, dan moet u het geld terugbetalen.
U kunt naast de wettelijke garantie ook extra garantie geven of verkopen.
Bijvoorbeeld een verkopersgarantie of een langere garantie.
Bij een digitaal product of dienst moet u ook garantie geven op (beveiligings)updates.
Uw klant heeft niet altijd recht op de wettelijke bedenktijd.
Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld producten die op maat zijn gemaakt of die kunnen bederven.
U mag zelf bepalen binnen welke periode consumenten moeten betalen, zolang het een redelijke termijn is.
U zet deze betalingstermijn in het contract of in uw algemene voorwaarden.
In de eerste betalingsherinnering mag u geen extra kosten rekenen.
Daarna kunt u incassokosten rekenen.
Dat zijn de kosten die u zelf moet maken om ervoor te zorgen dat u alsnog uw geld krijgt.