:

Consumentenbescherming bij aankopen

Carlie Marks
Carlie Marks
2025-09-08 11:19:50
Count answers : 4
0
Het product dat u verkoopt moet ‘deugdelijk’ zijn, van goede kwaliteit. Dit is de wettelijke garantie waar uw klant recht op heeft. Als het product bijvoorbeeld kapot is, dan moet u het vervangen of gratis repareren. Lost u het niet goed op, dan moet u het geld terugbetalen. U kunt naast de wettelijke garantie ook extra garantie geven of verkopen. Bijvoorbeeld een verkopersgarantie of een langere garantie. Bij een digitaal product of dienst moet u ook garantie geven op (beveiligings)updates. Uw klant heeft niet altijd recht op de wettelijke bedenktijd. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld producten die op maat zijn gemaakt of die kunnen bederven. U mag zelf bepalen binnen welke periode consumenten moeten betalen, zolang het een redelijke termijn is. U zet deze betalingstermijn in het contract of in uw algemene voorwaarden. In de eerste betalingsherinnering mag u geen extra kosten rekenen. Daarna kunt u incassokosten rekenen. Dat zijn de kosten die u zelf moet maken om ervoor te zorgen dat u alsnog uw geld krijgt.