Je mag een product zonder opgave van reden terugsturen of een dienst annuleren.
Als je het product niet van tevoren kunt bekijken, dan heb je volgens de wet het recht om de overeenkomst te herroepen.
Dat houdt in dat je de afspraken terugdraait.
Je hebt na de levering 14 dagen bedenktijd om de verkoper te laten weten dat je de overeenkomst wilt herroepen.
De verkoper van online producten moet bij de bestelling al aangeven hoe en hoe lang je kunt herroepen.
Doet hij dit niet, dan geldt een bedenktijd van 12 maanden.
Er zijn een aantal uitzonderingen waarbij je niet kunt herroepen.
Als je bijvoorbeeld een reis of hotel boekt, een maatwerkproduct bestelt of een bederfelijk product koopt, dan kun je niet retour zenden of annuleren.
Als je het product in een winkel kocht, heb je het dus kunnen bekijken voor de aankoop.
Dan heb je normaal gesproken geen bedenktermijn.
Je bent dan eigenaar van het product.
Veel winkels hebben wel een mogelijkheid om te ruilen of te herroepen.
Dat staat dan in de algemene voorwaarden.
Daar mag ook staan dat er annuleringskosten worden gerekend.
Of dat je een waardebon krijgt in plaats van geld.
Als er geen mogelijkheid tot ruilen of herroepen in de algemene voorwaarden staat, dan kun je niet ruilen of herroepen.
Dat geldt dus ook als er geen algemene voorwaarden zijn.
Als je een gebrek ontdekt aan het product dat je kocht, gelden andere regels.
Je kunt dan de verkoper daarop aanspreken.
Je hebt daarvoor 2 maanden vanaf het moment dat je het gebrek ontdekte.
De verkoper moet dan de kans krijgen om het gebrek te herstellen of het product te vervangen.
De verkoper kiest in principe de oplossing.
Natuurlijk mag je wel een goede oplossing verwachten.
Als de verkoper het gebrek niet herstelt, dan kun je de koopovereenkomst waarschijnlijk ontbinden.
De afspraken worden dan alsnog teruggedraaid en je krijgt je geld terug.