:

Wat is oneerlijke mededinging?

Dayna Treutel
Dayna Treutel
2025-09-08 00:46:32
Count answers : 5
0
Oneerlijke handelspraktijken zijn misleidende of agressieve verkoopacties. Voorbeelden van oneerlijke handelspraktijken zijn: U geeft misleidende of niet complete informatie over uw product of dienst. U gebruikt lokkertjes die u uiteindelijk niet kan leveren. U biedt iets gratis aan waarvoor de koper toch moet betalen. U noemt totaalprijzen waar uiteindelijk nog allerlei kosten bovenop komen. U gebruikt een vals certificaat of keurmerk of u bent er niet bij aangesloten. U gebruikt consumentenbeoordelingen die nep zijn U bent opdringerig en zet uw klant onder druk om iets te kopen.
Adrienne Parisian
Adrienne Parisian
2025-09-08 00:23:44
Count answers : 6
0
Oneerlijke handelspraktijken zijn agressieve of misleidende verkoopacties. Voorbeelden zijn: niet alle bijkomende kosten vermelden in de prijs, waardoor de totaalprijs onverwacht hoger uitkomt; een product gratis aanbieden, zonder erbij te vermelden dat er daarna maandelijks vervolgzendingen komen waar u wel voor moet betalen; dwingen een bepaald product te kopen, waardoor u een beslissing neemt die u anders niet had genomen. Misbruik van de machtspositie door grote klanten is strafbaar.

Lees ook

Wat is de wet consumentenkoop?

De wet consumentenkoop is een wet die consumenten extra rechten geeft als zij iets kopen van een bed Lees meer

Is het strafbaar om vals te adverteren?

De Wet oneerlijke handelspraktijken verbiedt agressieve en misleidende verkoopacties. De ACM kan bi Lees meer

Hailie Ullrich
Hailie Ullrich
2025-09-07 23:14:45
Count answers : 5
0
Een handelspraktijk is oneerlijk indien de handelaar in strijd met de vereisten van "professionele toewijding" handelt en het vermogen van de gemiddelde consument om een geïnformeerd besluit te nemen merkbaar is of kan worden beperkt. Een handelspraktijk is misleidend indien door de marketing van het product verwarring wordt geschapen ten aanzien van producten, handelsmerken, handelsnamen of andere onderscheidende kenmerken van een concurrent. Een handelspraktijk is agressief indien door intimidatie, dwang, waaronder lichamelijk geweld, of met ongepaste beïnvloeding, de keuzevrijheid van de gemiddelde consument met betrekking tot het product aanzienlijk wordt of kan worden beperkt. De wet OHP bepaalt dat een handelspraktijk oneerlijk is indien de handelaar in strijd met de vereisten van "professionele toewijding" handelt en het vermogen van de gemiddelde consument om een geïnformeerd besluit te nemen merkbaar is of kan worden beperkt. Het gaat om twee soorten praktijken; misleiding en agressieve praktijken. Een handelspraktijk is oneerlijk indien de handelaar in strijd met de vereisten van "professionele toewijding" handelt.