:

Wat zijn de wettelijke regels voor een webshop?

Martina Cormier
Martina Cormier
2025-09-19 09:57:47
Count answers : 5
0
De handelsnaam van je zaak Het geografisch adres van je maatschappelijke zetel Je ondernemingsnummer Je telefoonnummer en e-mailadres In het geval van een vennootschap ben je tevens verplicht om het woord “rechtspersonenregister” of de afkorting “RPR” gevolgd door de vermelding van de zetel van de rechtbank van het rechtsgebied waarbinnen de vennootschap haar zetel heeft te vermelden. Je bent verplicht om een privacy policy te plaatsen op je webshop die informatie bevat over wat er met de verzamelde gegevens van de bezoekers wordt gedaan. Van een webshop wordt er logischerwijs iets meer verwacht, gezien je hier effectief iets verkoopt ben je wettelijk verplicht om algemene verkoopsvoorwaarden op je webshop te vermelden. Op je webshop moet je een elektronische link naar het ODR-platform voorzien en deze link moet voor de consument gemakkelijk toegankelijk zijn. De link naar het ODR platform: https://ec.europa.eu/odr
Dan Pfeffer
Dan Pfeffer
2025-09-11 11:37:33
Count answers : 5
0
1. Duidelijkheid over betalingsverplichtingen: Als klanten een bestelling plaatsen, moet het voor hen direct duidelijk zijn dat ze een betaalverplichting aangaan. 2. Herroepingsrecht: Consumenten hebben recht op 14 dagen bedenktijd vanaf het moment dat ze een bestelling ontvangen. 3. Garantie en wettelijke rechten: Klanten hebben recht op een deugdelijk product. 4. Klachtenprocedure: Je bent verplicht om klanten te informeren over hoe zij een klacht kunnen indienen. 5. Aansprakelijkheid tijdens verzending: Totdat een bestelling door de klant is ontvangen, ben jij als webwinkelier verantwoordelijk voor eventuele schade of verlies. 6. Transparantie over prijzen en kosten: Alle kosten moeten vooraf duidelijk zijn voor de klant. 7. Privacy en gegevensbescherming (AVG): Volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ben je verplicht om zorgvuldig om te gaan met de gegevens van je klanten. 8. Informatie op je website: Je moet bepaalde informatie verplicht op je website vermelden, zoals je bedrijfsnaam, adres en KvK-nummer.

Lees ook

Is e-commerce legaal?

De Hoge Raad heeft bepaald dat jouw bestelknop duidelijk moet maken dat de klant gaat betalen. Beste Lees meer

Wat is e-commerce en wat zijn de verschillende aspecten ervan?

E-commerce is het kopen en verkopen van goederen en diensten via internet. De verschillende aspecte Lees meer

Emily Morissette
Emily Morissette
2025-09-03 23:29:02
Count answers : 5
0
Voor ondernemers met een webwinkel zijn er in de wetgeving een aantal verplichtingen vastgelegd. Deze verplichtingen vormen een extra bescherming voor klanten van webshops. Bedrijfsinformatie melden op je webshop: Een van de belangrijkste plichten is dat je voldoende informatie over je bedrijf en de voorwaarden moet verstrekken. Deze regels moeten de consument meer duidelijkheid bieden over wat voor soort bedrijf je hebt, maar ook om te voorkomen dat ze producten kopen die ze eigenlijk helemaal niet willen hebben. De volgende gegevens ben je verplicht te vermelden in je webshop: Naam onderneming, Adres onderneming, Telefoonnummer, E-mailadres, Registratienummer Kamer van Koophandel, Btw-identificatienummer. Overige verplichte informatie: Naast informatie over je bedrijf, ben je ook verplicht om informatie over je producten en het aankoopproces te vermelden. Zorg dus dat de consument op de hoogte is van: De belangrijkste kenmerken van het product: je bent verplicht om op een duidelijke en begrijpelijke wijze de belangrijke gegevens (bijvoorbeeld typenummer van het product, kleur) te vermelden, De prijs van het product inclusief alle belastingen, De verzendkosten, De mogelijkheden van betaling, aflevering of uitvoering, Termijn voor aanvaarding aanbod, De mogelijkheid en manier waarop de consument kan ontbinden, Je algemene voorwaarden. De bedenktijd moet minimaal 14 werkdagen bedragen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op het naleven van onder meer de bovenstaande informatieverplichtingen.
Hadley Bergstrom
Hadley Bergstrom
2025-09-03 21:17:58
Count answers : 9
0
Als online verkoper krijgt u niet alleen te maken met Europese veiligheidseisen voor producten, maar ook met andere wettelijke regels. Op de website van Autoriteit Consument & Markt (ACM) kunt u lezen wat de belangrijkste regels zijn voor webwinkels die producten of diensten verkopen aan consumenten. Op de website Ondernemersplein van de Kamer van Koophandel vindt u ook meer informatie. Deze regels gelden voor alle online verkopers. De regels gelden ook als u af en toe iets verkoopt via digitale platforms als bol.com of amazon.com.

Lees ook

Wat zijn de problemen in e-commerce?

Veruit het meest genoemde probleem is dat de levering langer op zich liet wachten dan vooraf aangeko Lees meer

Welke vormen van e-commerce zijn er?

Er zijn verschillende vormen van e-commerce, waaronder business-to-business (B2B), business-to-consu Lees meer

Art Lubowitz
Art Lubowitz
2025-09-03 21:07:48
Count answers : 12
0
Een van de regels voor online verkoop is de Wet Verkoop op Afstand. Je moet je klanten minstens twee weken bedenktijd geven. Binnen die bedenktijd mag een online shopper aangeven dat hij het product wil terugsturen. Dan moet je het aankoopbedrag altijd weer terugboeken. Je moet een duidelijke omschrijving geven van je handel. Consumenten moeten hiermee een goed idee krijgen van wat ze precies bij je kopen. Webshophouders moeten rekening houden met drie soorten cookies: functionele, analytische en tracking cookies. Voor functionele cookies heb je nooit toestemming nodig van online shoppers. Analytische cookies hebben soms toestemming nodig, tracking cookies altijd. Het is wettelijk van belang dat je website vrij toegankelijk is, ook als een gebruiker niet instemt met, bijvoorbeeld, tracking cookies. Je moet je klanten vertellen wat je met hun informatie doet. Algemene voorwaarden zijn eigenlijk regels die je contract met de klant aanvullen. Algemene voorwaarden zijn niet juridisch verplicht voor webwinkels, maar wel erg handig.
Alf Lemke
Alf Lemke
2025-09-03 20:53:15
Count answers : 8
0
Vanaf 28 juni 2025 worden webshops verplicht om toegankelijk te zijn voor iedereen, inclusief mensen met een beperking. Je website moet voldoen aan WCAG 2.1-richtlijnen. Denk aan: Alternatieve teksten voor afbeeldingen. Transcripties van video's. Navigatie via toetsenbord. Leesbare teksten en duidelijke knoppen. Meerdere contactopties: Naast e-mail moeten klanten ook via telefoon, live chat of een online formulier contact kunnen opnemen. Handleidingen in verschillende formaten: Zorg dat handleidingen en productinformatie beschikbaar zijn als tekst én audio. Vanaf 13 december 2024 moeten alle producten op jouw webshop veilig zijn en voorzien van duidelijke informatie. Dit geldt voor fabrikanten, importeurs en retailers. Met de nieuwe wet op Elektronische Communicatie, die op 10 november 2024 is ingegaan, gelden er strengere regels voor online marketing en privacy. Toestemming voor marketing: Je mag klanten alleen benaderen als ze expliciet toestemming hebben gegeven. Eén toestemming geldt nu voor meerdere kanalen (zoals e-mail en sms), maar expliciete goedkeuring blijft verplicht. Cookies: Gebruikers moeten actief toestemming geven voor het gebruik van cookies. Daarnaast moet je klanten de mogelijkheid bieden om die toestemming later in te trekken. Vanaf 2026 wordt het Digitale Productpaspoort (DPP) ingevoerd. Dit is een document met uitgebreide informatie over een product, zoals samenstelling, herkomst, milieueffecten en recycleerbaarheid. Het paspoort bevat details over duurzaamheid, zoals gebruikte gerecyclede materialen en de CO₂-uitstoot tijdens de productie. Het wordt eerst ingevoerd voor elektronica, batterijen en textiel, en later voor andere productgroepen.

Lees ook

Heb je KvK nodig voor e-commerce?

Als je webshop puur als hobby dient, is het niet nodig om je in te schrijven bij de KVK. Je moet je Lees meer

Welk vakgebied is e-commerce?

E-commerce is het verkopen van goederen op het internet, meestal via webshops. E-commerce valt onder Lees meer

Annalise Boehm
Annalise Boehm
2025-09-03 20:52:09
Count answers : 12
0
Uw bedrijf is vindbaar en aanspreekbaar. Klanten uit de Europese Unie behandelt u op dezelfde manier. Als u een online platform bent, beschermt u de rechten van consumenten. U blijft binnen de grenzen van online beïnvloeden. U geeft alle verplichte informatie over de koop. Het bestelproces is makkelijk en duidelijk. U houdt u zich aan de vuistregels voor online platforms. U toont de echte volgorde van zoekresultaten en filters of u legt aangepaste volgordes uit. U geeft alleen betrouwbare meldingen over de beschikbaarheid of populariteit van uw aanbod. Uw reviews en beoordelingen zijn echt en u geeft aan wanneer hiervoor is betaald. Uw likes, volgers, reacties en weergaven zijn echt. Een gepersonaliseerd aanbod legt u uit. Als u iets gratis noemt, hoeft de klant geen geld of tegenprestatie te leveren. Tracking cookies en sommige analytische cookies plaatst u alleen met toestemming. U stuurt het klikgedrag van klanten alleen als dit hen echt helpt. U geeft alle verplichte informatie over de koop voordat consumenten bestellen of een account aanmaken. Het bestelproces is makkelijk en duidelijk, het is duidelijk welke stappen er zijn. De stap vóór betaling geeft u een overzicht van de bestelling. De bestelknop laat duidelijk zien dat betalen verplicht is als de klant erop klikt. Het is duidelijk hoe consumenten fouten kunnen herstellen. Na betaling stuurt u zo snel mogelijk een schriftelijke bevestiging.