Elke vastgoedverkoop begint bij een goede schatting.
Verzamel de nodige documenten voor de verkoop.
Nog voordat je de documenten begint te verzamelen die nodig zijn voor een verkoop, moet je weten wat de verkoopprijs van je appartement is.
Met een schatting kun je niet alleen beter plannen (vooral als je een andere eigendom wilt kopen), maar ook je uitgaven beter inschatten zonder eventuele winst mis te lopen.
Om een eigendomsakte te krijgen, moet je meerdere stappen ondernemen:
Wanneer je een eigendom koopt, krijg je een authentieke verkoopakte opgesteld door een notaris.
Nadat je de verkoopakte ondertekend hebt, moet je ze registreren bij de Belgische belastingdienst.
Vervolgens officialiseert de notaris de verandering van eigenaar in het kadaster.
Zodra die formaliteiten vervuld zijn, ontvang je de eigendomsakte.
Nu je alle nodige documenten hebt om de verkoop te doen slagen, is het tijd om potentiële kopers te laten weten dat je appartement op de markt komt.
Je kunt bijvoorbeeld – in je eentje of samen met een vastgoedkantoor – een verkoopbord aan je gevel hangen.
Dat moet zo compleet en aantrekkelijk mogelijk zijn.
Een duidelijk bord zorgt namelijk voor meer gekwalificeerde kandidaten.
Het is ook slim om je zoekertje online te plaatsen, want zo bereik je tal van geïnteresseerden terwijl je geld bespaart.
Maar ga met zorg te werk.
Besteed bijvoorbeeld veel aandacht aan de foto’s en beschrijving van de woning.
De eerste indruk doet vaak veel.
En wat eerste indrukken betreft: als een potentiële koper contact met je opneemt om een afspraak te maken voor een bezichtiging, wees dan beleefd en open.
Probeer een moment voor te stellen dat voor hem past en luister naar zijn opmerkingen.
Je bent eindelijk klaar om je op de verkoop van je appartement te storten.
Nu moet je alleen nog een koper vinden.
Waarom plaats je geen zoekertje op Immoweb?
Op ons platform bereik je immers duizenden potentiële kopers in België.