De drie consumentenrechten zijn niet expliciet genoemd in de tekst. Wel worden diverse onderdelen van het consumentenrecht genoemd, zoals het recht op essentiële informatie, het ontbindingsrecht en de bescherming van de consument bij het sluiten van overeenkomsten met professionele partijen. Hieronder volgen enkele onderdelen van het consumentenrecht die in de tekst worden genoemd:
De essentiële informatie die de consument heeft moeten ontvangen:
- de voornaamste kenmerken van de zaken of diensten;
- de identiteit en adresgegevens van de handelaar;
- de totale prijs;
- (eventueel) de afwijkende kosten communicatiemiddel;
- de wijze van betaling, levering, uitvoering, leveringstermijn;
- het ontbindingsrecht;
- de duur overeenkomst en opzeggingsvoorwaarden;
- de minimumduur overeenkomst voor de consument.
In de praktijk blijkt vooral het recht van ontbinding, ook wel de 14-dagen bedenktijd (herroepingsrecht) de crux te zijn in veel procedures.
Niet alleen telt het niet wijzen op het ontbindingsrecht als een schending van een essentiële informatieplicht, het recht om de overeenkomst te ontbinden kan ook worden verlengd tot een jaar.
Dit betekent dat de consument tot een jaar na dato nog het recht heeft om de overeenkomst kosteloos te ontbinden.