:

Kan je iemand aanklagen voor privacy schending?

Nikki Jacobs
Nikki Jacobs
2025-09-24 22:42:49
Count answers : 9
0
U kunt inderdaad stappen ondernemen als u van mening bent dat uw privacy is geschonden doordat uw brief naar een ander familielid is verstuurd. Het is raadzaam om eerst contact op te nemen met de afzender van de brief en hen op de hoogte te stellen van de fout. Als u van mening bent dat uw persoonsgegevens onrechtmatig zijn verwerkt, kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, de toezichthouder op het gebied van privacy in Nederland. In gevallen waar de schending ernstige gevolgen heeft gehad, kan het nuttig zijn om juridisch advies in te winnen. Een advocaat kan u adviseren over eventuele juridische stappen die u kunt ondernemen.
Jasen Glover
Jasen Glover
2025-09-17 07:10:51
Count answers : 8
0
Bij procedures over privacyrechten bij de civiele rechter, bestuursrechter of toezichthouders. Procesvoering: Vertegenwoordiging bij civiele rechter, bestuursrechter, Autoriteit Persoonsgegevens of College voor de Rechten van de Mens. Belangenbehartiging: Vertegenwoordiging van zowel betrokkenen (burgers) als organisaties in civielrechtelijke, bestuursrechtelijke en – indien van toepassing – strafrechtelijke procedures. Bij een klacht of handhavingsverzoek bij de Autoriteit Persoonsgegevens of het College voor de Rechten van de Mens. Bij (dreigende) boetes of sancties door de AP wegens overtreding van de AVG of UAVG. Onderhandeling en mediation: Bemiddeling bij geschillen tussen betrokkenen en organisaties, advisering bij klachtenprocedures.

Lees ook

Wat is de Belgische privacywet?

De Belgische privacywet is de Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking Lees meer

Hoe zit het met de privacywetgeving in België?

Het beheer en de beveiliging van persoonlijke gegevens van Europese burgers wordt geregeld in de Alg Lees meer

Adelia Conroy
Adelia Conroy
2025-09-09 08:28:11
Count answers : 9
0
Als je een klacht hebt over de schending van jouw privacy kun je een klacht indienen bij de zorgverlener of zorginstelling waar dit speelt. Maak daarvoor gebruik van de verplichte klachtenregeling die iedere zorgaanbieder moet hebben. Als het gaat om jouw persoonsgegevens kun je ook de Autoriteit Persoonsgegevens tippen over jouw ervaring met de schending van uw privacy.
Adan Bradtke
Adan Bradtke
2025-09-01 20:37:46
Count answers : 11
0
Als je als organisatie de regels van de AVG overtreedt en de privacy van bijvoorbeeld klanten, cliënten of medewerkers schendt, dan staan betrokkenen niet met lege handen. Er zijn meerdere mogelijkheden om hiertegen juridisch op te treden. Soms kunnen betrokkenen hun privacyrechten uitoefenen of kunnen ze een voor de schending van hun privacy een schadevergoeding vorderen. Ook is het mogelijk om een klacht in te dienen bij een officiële instantie. In sommige gevallen kan een schending van privacy zelfs strafbaar zijn. De Autoriteit Persoonsgegevens is de toezichthoudende instantie op de naleving van de AVG. Als je de privacy van bijvoorbeeld klanten of medewerkers schendt, kunnen zij onder omstandigheden een klacht indienen bij de AP. De schade als gevolg van dit onrechtmatige handelen kunnen betrokkenen verhalen op de veroorzakende partij. Zowel materiële als immateriële schade komt voor een schadevergoeding in aanmerking. Als jij als veroorzakende partij geen aansprakelijkheid erkent, dan kunnen de betrokkenen naar de rechter stappen.

Lees ook

Wat staat er in de wet over privacy?

Om de privacy te beschermen en misbruik van persoonsgegevens te voorkomen, zijn er wetten en regels. Lees meer

Wat valt er onder schending van privacy?

Schending van privacy valt onder de AVG. Iedereen mag organisaties aanspreken op hoe zij met persoon Lees meer

Adolphus Pollich
Adolphus Pollich
2025-08-21 17:04:46
Count answers : 11
0
U kunt een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) als u vermoedt dat uw eigen persoonsgegevens zijn verwerkt op een manier die in strijd is met de AVG. U kunt alleen een klacht indienen als deze gaat over uw eigen persoonsgegevens óf als u bent gemachtigd om namens een ander een klacht in te dienen. De AP neemt uw klacht pas in behandeling als u deze eerst heeft ingediend bij de organisatie zelf. Als de organisatie de klacht niet naar uw tevredenheid heeft opgelost of na vier weken nog steeds niet heeft gereageerd, dan kunt u uw klacht indienen bij de AP. Als het bestuursorgaan een besluit heeft genomen, bijvoorbeeld een weigering om uw persoonsgegevens te verwijderen, dan moet u daartegen eerst bezwaar maken of beroep instellen bij de bestuursrechter voordat u daarover een inhoudelijk oordeel kunt krijgen van de AP. Als al een juridische procedure over het onderwerp van uw klacht loopt, bijvoorbeeld een bezwaar- of beroepsprocedure of een dagvaardingsprocedure, dan neemt de AP uw klacht meestal niet in behandeling. Een andere instantie gaat dan al over uw klacht beslissen.