:

Is vergelijkende reclame toegestaan?

Lily Herman
Lily Herman
2025-09-07 20:35:54
Count answers : 7
0
In beginsel is vergelijkende reclame toegestaan, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan. Je mag een handelsnaam van een ander noemen in een advertentie of op een website met een melding dat mensen over kunnen stappen. Dat is volgens vaste rechtspraak toegestaan. Artikel 2.20, sub 1d BVIE bepaalt dat de merkhouder zich daar in beginsel tegen kan verzetten.
Lucio Runte
Lucio Runte
2025-09-07 20:15:40
Count answers : 3
0
U mag vergelijkende reclame maken onder bepaalde voorwaarden. U maakt vergelijkende reclame als u de naam, dienst of het product van uw concurrent duidelijk noemt. Vergelijkende reclame maken mag als: de reclame niet misleidend is de producten of diensten hetzelfde doel hebben u objectief vergelijkt u de naam van uw concurrent niet schaadt het duidelijk is dat u de adverteerder bent en niet de concurrent u een speciale aanbieding heeft en duidelijk is wanneer die aanbieding geldt u producten met een oorsprongbenaming vergelijkt met gelijknamige producten u geen oneerlijk voordeel krijgt door de bekendheid van een beschermd merk, handelsnaam, of oorsprongsbenaming u goederen of diensten niet voorstelt als imitatie of namaak van een beschermd merk of handelsnaam

Lees ook

Wat zijn de regels voor reclame?

De regels voor reclame-uitingen staan in de Nederlandse Reclame Code: reclame mag niet misleidend z Lees meer

Waar moet reclame aan voldoen?

Bij reclame moet duidelijk zijn dat het om gesponsorde content gaat. Bij het product moet staan wie Lees meer

Annalise Boehm
Annalise Boehm
2025-09-07 20:15:30
Count answers : 8
0
Ja, vergelijkende reclame is in principe toegestaan volgens de wet, maar er zijn wel een paar haken en ogen. Het mag bijvoorbeeld niet misleidend zijn of anderszins ontoelaatbaar. Artikel 194a van het Burgerlijk Wetboek omschrijft vergelijkende reclame als: “elke vorm van reclame waarbij een concurrent dan wel door een concurrent aangeboden goederen of diensten uitdrukkelijk of impliciet worden genoemd.” Hoewel vergelijkende reclame in beginsel is toegestaan, heeft de wetgever wel enkele ‘grenzen’ gesteld. De voorwaarden waar vergelijkende reclame aan moet voldoen, staan in het Burgerlijk Wetboek en de Nederlandse Reclame Code. Zo mag de vergelijking bijvoorbeeld niet misleidend zijn. Ook mag de concurrent alleen producten vergelijken die voor hetzelfde doel bestemd zijn. Er mogen dus geen stofzuigers met afwasmachines worden vergeleken. Daarnaast is het niet toegestaan om kleinerende uitspraken te doen over een concurrent. Het moet dus wel een beetje netjes blijven. Er zijn nog tal van andere voorwaarden waaraan je moet voldoen om ervoor te zorgen dat je vergelijkende reclame ‘legaal’ is.
Kamron Nader
Kamron Nader
2025-09-07 20:02:42
Count answers : 5
0
Volgens de wet is vergelijkende reclame in beginsel toegestaan, tenzij zo’n vergelijkende reclame misleidend is of anderszins ontoelaatbaar. Onder vergelijkende reclame wordt verstaan: "elke vorm van reclame waarbij een concurrent dan wel door een concurrent aangeboden goederen of diensten uitdrukkelijk of impliciet worden genoemd" Een vergelijkende reclame kan ook ontoelaatbaar zijn als het publiek de adverteerder of diens producten verwart met die van uw bedrijf, of als de adverteerder voordeel trekt uit de bekendheid van uw merk, handelsnaam of andere onderscheidende kenmerken.

Lees ook

Heb je een vergunning nodig voor reclame?

Dan heeft u meestal een omgevingsvergunning nodig. Soms hoeft u alleen een melding te doen. Dan heef Lees meer

Wat zijn de regels voor vergelijkende reclame?

De hoofdregel is dat het toegestaan is om vergelijkende reclame toe te passen. Er dient dan echter Lees meer

Virginie Botsford
Virginie Botsford
2025-09-07 18:43:17
Count answers : 4
0
Is vergelijkende reclame toegestaan? Ja! Dit geldt zelfs als daarin het merk van een concurrent wordt genoemd. De reclame moet echter wel aan de in de wet genoemde voorwaarden hiervoor voldoen. Als een reclame daar niet aan voldoet, is er sprake van ongeoorloofde vergelijkende reclame en kan er zelfs sprake zijn van merkinbreuk. De vergelijkende reclame mag daarom niet misleidend zijn en de vergeleken goederen en diensten moeten voor hetzelfde doel zijn bestemd. Ook moeten de goederen en diensten op objectieve wijze worden vergeleken. De kenmerken die worden vergeleken moeten wezenlijk, relevant, controleerbaar en representatief zijn. Er mag geen verwarring ontstaan over de identiteit van de adverteerder, waardoor deze met de concurrent wordt verward. De goede naam van de concurrent mag niet worden geschaad. Het maken van ongeoorloofde vergelijkende reclame kan leiden tot schade. Is dat het geval, dan kan er schadevergoeding worden geëist. Hiervoor dient er uiteraard wel daadwerkelijk schade te zijn geleden als gevolg van de vergelijkende reclame. Als er sprake is van ongeoorloofde vergelijkende reclame, is het mogelijk om de rechter te vragen of het gebruik van de reclame kan worden gestaakt en eventueel rectificatie te eisen. De partij die de vergelijkende reclame heeft gemaakt óf hiervoor opdracht heeft gegeven, zal in dat geval zélf moeten bewijzen dat er geen sprake is van ongeoorloofde vergelijkende reclame. Hoewel deze informatie met zorg is samengesteld, adviseren wij om bij twijfel onze adviseurs te raadplegen voor een actueel en passend advies.
Sheldon Berge
Sheldon Berge
2025-09-07 15:41:39
Count answers : 2
0
In de Verenigde Staten is vergelijkende reclame relatief gebruikelijk. In de Europese Economische Ruimte geeft de Richtlijn misleidende en vergelijkende reclame regels omtrent het gebruik van vergelijkende reclame. In Nederland heeft de Hoge Raad in 1985 al vergelijkende reclame toegelaten in het Pokon/Substral-arrest. In België is de regelgeving inzake vergelijkende reclame terug te vinden in het Boek VI van het Wetboek van Economisch Recht, meer specifiek artikel VI.17. Voor vergelijkende reclame gelden op basis van de Europese richtlijn een aantal eisen. De reclame mag niet misleidend zijn. De vergelijkende reclame mag zich niet kleinerend uitlaten over de concurrent. Het mag geen oneerlijk voordeel opleveren voor de vergelijkende aanbieder als gevolg van de bekendheid van het merk van de concurrent. Het mag niet gaan om namaak- of imitatieproducten.

Lees ook

Wat mag er niet in een reclame?

Twee vormen van reclames zijn in Nederland verboden. Misleidende reclame is verboden. Aggressieve Lees meer

Is het toegestaan om reclame te maken op straat?

Een reclame waardoor het verkeer in gevaar wordt gebracht of overlast wordt veroorzaakt voor omwonen Lees meer

Maurice Stokes
Maurice Stokes
2025-09-07 15:25:23
Count answers : 3
0
Vergelijkende reclame is in Nederland toegestaan, zolang deze aan een aantal voorwaarden voldoet. Niet misleidend. De producten of diensten die in de reclame worden vergeleken moeten voorzien in dezelfde behoefte of voor hetzelfde doel bestemd zijn. Een vergelijkende reclame moet gebaseerd zijn op objectieve, relevante en controleerbare kenmerken. Reclame mag niet zodanig worden gepresenteerd dat consumenten in de war raken over wie de afzender van de reclame is of welk product wordt aangeboden. Vergelijkende reclame mag niet bedoeld zijn om een concurrent te schaden. Het gebruik van de merk- of handelsnaam van een concurrent mag geen oneerlijk voordeel opleveren.