:

Wat zijn de regels voor reclame?

Kaycee Howe
Kaycee Howe
2025-09-07 15:14:11
Count answers : 5
0
De regels voor reclame-uitingen staan in de Nederlandse Reclame Code: reclame mag niet misleidend zijn; een adverteerder mag geen onwaarheden in zijn reclame zetten; een bedrijf mag geen belangrijke informatie over een product of dienst weglaten; reclame mag niet in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen. Voor reclame voor kinderen gelden strengere regels dan voor reclame voor volwassenen.
Lamar Stamm
Lamar Stamm
2025-09-07 11:47:41
Count answers : 5
0
Gokbedrijven mogen reclame maken via onder andere internet, direct mailing, on-demand TV, social media of in de online spelomgeving. U moet daarbij de gelegenheid krijgen om aan te geven dat u de reclame niet wilt ontvangen. Per 1 juli 2025 mogen online gokbedrijven geen reclame meer maken via sponsoring. Gokbedrijven mogen hun reclame niet richten op minderjarigen en kwetsbare groepen. Gokbedrijven mogen in hun reclames geen rolmodellen zoals influencers, (oud)beroepssporters en modellen inzetten.

Lees ook

Waar moet reclame aan voldoen?

Bij reclame moet duidelijk zijn dat het om gesponsorde content gaat. Bij het product moet staan wie Lees meer

Heb je een vergunning nodig voor reclame?

Dan heeft u meestal een omgevingsvergunning nodig. Soms hoeft u alleen een melding te doen. Dan heef Lees meer

Clint Kovacek
Clint Kovacek
2025-09-07 11:22:35
Count answers : 4
0
Twee vormen van reclames zijn in Nederland verboden. In de eerste plaats is dit misleidende reclame. Ook informatie achterhouden is een vorm van misleiding. Iets wat pertinent is verboden, en dus niet echt een grijs gebied, is aggressieve reclame. Mensen op intimiderende wijze een product of dienst aanbieden is bijvoorbeeld verboden. Vergelijkende reclame mag in principe, maar dan wel onder strenge voorwaarden. De diensten of producten, waarmee je vergelijkt, moeten bijvoorbeeld hetzelfde doel hebben. Ook mag je de naam van de concurrent niet schaden en de vergelijking moet daadwerkelijk objectief zijn. Voor evident ongezonde producten, zoals alcohol en tabak, gelden er bijzondere reclamecodes. Er zijn bijvoorbeeld tijdsrestricties en er moet duidelijk worden aangegeven dat kinderen onder de 18 niet mogen drinken.