Een kartel kan een afspraak op papier zijn.
Maar bedrijven kunnen ook verboden afspraken maken in een gesprek of via WhatsApp.
Het kan gaan om concurrenten die bijna dezelfde producten of diensten leveren.
Maar ook om bedrijven die zaken met elkaar doen.
Bijvoorbeeld een fabriek en een supermarkt.
Bedrijven doen soms hetzelfde zonder dat ze afspraken met elkaar hebben gemaakt.
Ze letten dan goed op elkaar.
Verhoogt 1 bedrijf de prijzen?
Dan doen andere bedrijven dat ook meteen.
Dit mag.
Maar spreken bedrijven expres af om hetzelfde te doen?
Dat is verboden.
Soms kost een product overal hetzelfde, maar is er toch geen kartel.
Bijvoorbeeld als bedrijven elkaars prijzen volgen.
Dit mag.
Maar bedrijven mogen geen concurrentiegevoelige informatie bekendmaken in de media.
Fabrikanten geven meestal een adviesprijs voor hun producten.
Maar dit mag geen vaste prijs of minimumprijs zijn.
Verkopers hoeven de adviesprijs dus niet te volgen.
Zij mogen het product ook voor een hogere of lagere prijs verkopen.
Als verkopers de adviesprijs wel volgen, kost het product bij die verkopers hetzelfde.
Soms mogen bedrijven afspraken maken over samenwerking en vormen zij geen kartel.
Het gaat om uitzonderingen.
Een voorbeeld is een klein samenwerkingsverband:
Maximaal 8 bedrijven, die samen niet meer omzet hebben dan:
€ 5,5 miljoen als de bedrijven vooral producten leveren
€ 1,1 miljoen in alle andere gevallen, bijvoorbeeld bij dienstverlening
Of als de bedrijven samen minder dan 10% van de markt hebben.
En de afspraak geen invloed heeft op de handel tussen landen in de Europese Unie.