Een schadevergoeding op grond van strikte productaansprakelijkheid is een vergoeding voor schade die ontstaat door een gebrekkig product.
Een product is gebrekkig als het bij normaal gebruik, voor het doel waarvoor het bestemd is, schade veroorzaakt.
Als een product (te snel) kapot gaat, is de regeling niet van toepassing.
Bij productaansprakelijkheid zijn de volgende partijen door u als consument aan te spreken: de fabrikant van het product, de zogenaamde pseudo producent, de importeur die het product de Europese Gemeenschap in gebracht heeft, de leverancier als niet kan worden vastgesteld wie de producent of importeur is.
Een claim op grond van productaansprakelijkheid verjaart drie jaar nadat u met de schade, het gebrek en de identiteit van de producent bekend bent geworden.
U moet dus binnen drie jaar de leverancier aansprakelijk stellen.
Een voorbeeld: Frits koopt bij een fietsenhandel een nieuwe fiets, op weg naar huis breekt het stuur plotseling af, Frits kan zich nog net staande houden, maar de fiets is kapot.
De fietsenwinkel moet zorgen voor een gerepareerde of nieuwe fiets, maar productaansprakelijkheid is niet aan de orde.
Als Frits van zijn fiets was gevallen en gewond was geraakt, had Frits wel een beroep kunnen doen op de regeling van productaansprakelijkheid, maar alleen met betrekking tot zijn uit het ongeval voortgevloeide schade.
De regeling van productaansprakelijkheid is in eerste instantie bedoeld voor schade aan personen, maar geldt ook als er schade is ontstaan aan andere goederen.
Voor zaken aan andere goederen geldt een drempel van 500 euro.
Dat wil zeggen dat er alleen een beroep op de productaansprakelijkheid kan worden gedaan als er zaken zijn beschadigd en de schade minimaal 500 euro bedraagt.