:

Wat is een schadevergoeding op grond van strikte productaansprakelijkheid?

Rosemarie Wisozk
Rosemarie Wisozk
2025-09-30 21:04:45
Count answers : 4
0
Een schadevergoeding op grond van strikte productaansprakelijkheid kan diverse vormen aannemen. Zo kunt aanspraak maken op een materiële en immateriële schadevergoeding. Met een materiële schadevergoeding bedoelen we een compensatie voor schade die in geld uit te drukken is. Immateriële schadevergoedingen komen in het spel wanneer u schade oploopt die niet in geld uitgedrukt kan worden. Deze schadevergoeding wordt ook wel smartengeld genoemd en is in feite een vergoeding voor het verdriet, het verlies van levensvreugde en ander leed als gevolg van het opgelopen letsel.
Solon Schoen
Solon Schoen
2025-09-20 20:04:43
Count answers : 6
0
Een schadevergoeding op grond van strikte productaansprakelijkheid is alleen van toepassing bij personenschade en schade aan zaken die gewoonlijk voor gebruik in de privésfeer zijn bestemd. Er moet worden beoordeeld of de producent een product in het verkeer heeft gebracht dat schade veroorzaakt bij normaal gebruik voor het doel waarvoor het is bestemd. Het kan worden aangenomen dat de producent het product in het verkeer bracht, wanneer een product via een of meer tussenpersonen aan een consument of gebruiker wordt geleverd. De Hoge Raad overweegt dat deze productaansprakelijkheidsnorm van overeenkomstige toepassing is wanneer een producent op de voet van artikel 6:162 BW aansprakelijk wordt gesteld. Het is daarmee volgens de Hoge Raad niet langer relevant of het product rechtstreeks door de producent wordt verkocht aan de gebruiker of consument, of dat dit via een of meer tussenpersonen gebeurt.

Lees ook

Wat zijn de regels voor productaansprakelijkheid?

De Wet Productaansprakelijkheid zegt dat de producent van een product aansprakelijk is voor een gebr Lees meer

Wat dekt een productaansprakelijkheidsverzekering?

Een productaansprakelijkheidsverzekering dekt de schade die veroorzaakt wordt door een gebrek in een Lees meer

Laurine Swift
Laurine Swift
2025-09-16 07:26:52
Count answers : 12
0
Een schadevergoeding op grond van strikte productaansprakelijkheid wordt limitatief opgesomd in artikel 6:190 BW. Dit betreft personenschade, namelijk schade door dood of lichamelijk letsel. Ook specifieke zaakschade, te weten schade die door het product is toegebracht aan een andere zaak die gewoonlijk voor gebruik of verbruik in de privésfeer is bestemd en door de benadeelde ook hoofdzakelijk in de privésfeer is ge- of verbruikt. Zuivere vermogensschade, bijvoorbeeld door het niet kunnen gebruiken van het product, valt niet onder deze opsomming. Ook zaakschade van bedrijven valt in Europa buiten de productaansprakelijkheidsregels. In de Verenigde Staten is dat anders. Voor zaakschade is een franchise van € 500,-- opgenomen. Als de schade boven die drempel uitkomt, komt de schade in het geheel voor vergoeding in aanmerking. De productaansprakelijkheidsregels aansprakelijkheid op andere gronden niet uitsluiten.
Jan Kuhn
Jan Kuhn
2025-09-03 19:02:30
Count answers : 11
0
Een schadevergoeding op grond van strikte productaansprakelijkheid is een schadevergoeding die een klant kan eisen als hij schade heeft geleden door een onveilig product waar de producent aansprakelijk voor is. De klant moet bewijzen dat er schade is, dat er een gebrek is en dat de schade het gevolg is van het gebrek. De hoogte van de schade bepaalt wie de schade moet betalen: bij een schade vanaf € 500 betaalt de producent of importeur, en bij een schade van minder dan € 500 betaalt de verkoper. De klant heeft 3 jaar de tijd om een schadevergoeding te eisen.

Lees ook

Wat zijn de drie theorieën over productaansprakelijkheid?

Er zijn verschillende theorieën over productaansprakelijkheid, namelijk een theorie over aansprakeli Lees meer

Hoe lang duurt productaansprakelijkheid?

De vordering tot schadevergoeding op basis van productaansprakelijkheid verjaart door verloop van dr Lees meer

Gwendolyn Spencer
Gwendolyn Spencer
2025-09-03 13:51:15
Count answers : 4
0
Een schadevergoeding op grond van strikte productaansprakelijkheid is een vergoeding voor schade die ontstaat door een gebrekkig product. Een product is gebrekkig als het bij normaal gebruik, voor het doel waarvoor het bestemd is, schade veroorzaakt. Als een product (te snel) kapot gaat, is de regeling niet van toepassing. Bij productaansprakelijkheid zijn de volgende partijen door u als consument aan te spreken: de fabrikant van het product, de zogenaamde pseudo producent, de importeur die het product de Europese Gemeenschap in gebracht heeft, de leverancier als niet kan worden vastgesteld wie de producent of importeur is. Een claim op grond van productaansprakelijkheid verjaart drie jaar nadat u met de schade, het gebrek en de identiteit van de producent bekend bent geworden. U moet dus binnen drie jaar de leverancier aansprakelijk stellen. Een voorbeeld: Frits koopt bij een fietsenhandel een nieuwe fiets, op weg naar huis breekt het stuur plotseling af, Frits kan zich nog net staande houden, maar de fiets is kapot. De fietsenwinkel moet zorgen voor een gerepareerde of nieuwe fiets, maar productaansprakelijkheid is niet aan de orde. Als Frits van zijn fiets was gevallen en gewond was geraakt, had Frits wel een beroep kunnen doen op de regeling van productaansprakelijkheid, maar alleen met betrekking tot zijn uit het ongeval voortgevloeide schade. De regeling van productaansprakelijkheid is in eerste instantie bedoeld voor schade aan personen, maar geldt ook als er schade is ontstaan aan andere goederen. Voor zaken aan andere goederen geldt een drempel van 500 euro. Dat wil zeggen dat er alleen een beroep op de productaansprakelijkheid kan worden gedaan als er zaken zijn beschadigd en de schade minimaal 500 euro bedraagt.