:

Wat te doen bij een geschil?

Fletcher Fay
Fletcher Fay
2025-10-16 02:00:11
Count answers : 7
0
U kunt dat geschil door de rechter laten oplossen. U gaat naar de kantonrechter, regelrechter of civiele rechter. U kunt uw zaak bij de kantonrechter zelf regelen. Dat is sneller, makkelijker en mogelijk goedkoper dan een gewone procedure bij de rechter. Bent u het niet eens met de beslissing van de rechter? Dan kunt u in hoger beroep bij een gerechtshof.
Wayne Kutch
Wayne Kutch
2025-10-06 11:12:04
Count answers : 9
0
Om dergelijke conflicten te voorkomen is het belangrijk om gemaakte afspraken ondubbelzinnig vast te leggen, zodat er geen onduidelijkheid kan ontstaan. Ook is het belangrijk om deze afspraken van tijd tot tijd opnieuw door te nemen of ze nog relevant zijn. Van belang is daarbij om bij een opkomend conflict met elkaar te blijven praten, om een gang naar de rechter te voorkomen. Een juridische procedure kan aanzienlijke kosten met zich meebrengen en vergt vaak onnodig veel tijd en energie. Om dit te voorkomen, is het vaak raadzaam om een juridisch expert in te schakelen die alle zorgen uit handen neemt. Heeft u juridische vragen over een zakelijk geschil, relevante wetgeving of wilt u een overeenkomst laten opstellen of beoordelen, neem dan contact op met één van onze ervaren juristen, zij zijn u graag van dienst.

Lees ook

Wat zijn de stappen in een fiscale procedure voor inkomstenbelasting?

De rechter behandelt uw beroepszaak over het algemeen op een zitting. De rechter doet na de toestemm Lees meer

Wat is de richtlijn geschillenbeslechting voor belastingen?

De richtlijn fiscale geschillenbeslechting ter voorkoming van dubbele belasting is door de Europese Lees meer

Christophe Corkery
Christophe Corkery
2025-10-02 09:05:48
Count answers : 5
0
De OR kan verschillende wegen bewandelen als tussen OR en bestuurder een geschil ontstaat. De algemene geschillenregeling in artikel 26 en artikel 36 van de WOR beschrijven de mogelijkheden voor de OR om een geschil met de bestuurder op te lossen. De bedrijfscommissie (BC) kan worden ingeschakeld om te bemiddelen en adviseren bij geschillen tussen OR en directie. De toegang tot de BC is laagdrempelig, de procedure is redelijk snel (max. 2 maanden) en er zijn geen kosten aan verbonden. Zowel de OR als de bestuurder kan het geschil direct voorleggen aan de kantonrechter. Het is raadzaam zich als OR altijd te laten begeleiden door deskundig en/of juridisch advies. Er is dus veel voor te zeggen om een geschil eerst voor te leggen aan de Bedrijfscommissie.
Annamae Ward
Annamae Ward
2025-09-23 06:23:52
Count answers : 10
0
Met veel zorg uw klacht indienen en onderbouwen, u goed informeren rondom eerdere uitspraken en waar nodig advies inwinnen draagt allemaal bij tot een oplossing naar tevredenheid. GOED INZICHT IN EERDERE UITSPRAKEN ADVIES VRAGEN AAN ONS UW KLACHT GOED ONDERBOUWEN

Lees ook

Hoe controleert de Belastingdienst inkomstenbelasting?

U kunt zelf nakijken of uw aangifte binnen is in Mijn Belastingdienst. Als wij uw aangifte heb Lees meer

Wat is het stappenplan voor het doen van de aangifte inkomstenbelasting?

Je kunt op verschillende manieren aangifte doen. De meeste mensen doen aangifte via de computer. M Lees meer

Reinhold Carter
Reinhold Carter
2025-09-16 09:04:50
Count answers : 13
0
Bij een geschil kunt u eerst proberen of u er op een andere manier uitkomt. Bijvoorbeeld via mediation of een geschillencommissie. U kunt zelf gaan praten met de andere partij om duidelijkheid te krijgen. Of om te achterhalen of er een oplossing mogelijk is. U zoekt samen met de andere partij naar een oplossing. Een onafhankelijke derde persoon bemiddelt. U kunt met klachten over geleverde goederen of diensten vaak terecht bij een geschillencommissie. Er zijn geschillencommissies in 50 verschillende sectoren in de consumentenmarkt, van parketvloeren tot advocatuur. Arbitrage is gebruikelijk in het bedrijfsleven. Dan kunt u naar het Juridisch Loket gaan. Het Juridisch Loket geeft gratis juridisch advies aan iedereen die een inkomen en vermogen onder een bepaalde grens heeft. Gebruik dan de Rechtwijzer van de Raad voor de Rechtsbijstand. U kunt ook voor mediation kiezen als uw rechtszaak al loopt. Dit heet mediation naast rechtspraak. Mediation kan alleen als beide partijen hiermee instemmen.
Stewart Will
Stewart Will
2025-09-09 06:46:27
Count answers : 8
0
Geef de ander dan een kans om zich alsnog aan de afspraken te houden. Vraag de andere partij dan om de afspraken alsnog na te komen. Houdt de andere partij zich niet aan de overeenkomst? Vraag dan wat er aan de hand is. Laat de andere partij dan via een aangetekende brief weten dat hij ‘in gebreke’ is. U geeft de andere partij dan een laatste kans om de afspraken na te komen. Krijgt u geen reactie? Of houdt de andere partij zich nog steeds niet aan de overeenkomst? Dan is hij ‘in verzuim’. Vanaf dat moment kunt u de overeenkomst ontbinden en een schadevergoeding vragen. Komt u er niet uit met de andere partij? Dan kunt u een klacht indienen bij de geschillencommissie. Is de andere partij niet aangesloten bij de geschillencommissie? Of heeft u een overeenkomst met een particulier? Dan kunt u naar de rechter.

Lees ook

Hoe groot is de kans dat de Belastingdienst jou controleert?

Er zijn geen officiële cijfers bekend hoe vaak je als ondernemer een controle krijgt van de Belastin Lees meer

Wat gebeurt er als je een fout maakt in je belastingaangifte?

Als je de belastingaangifte te laat of niet ingediend dan krijg je een herinnering en vervolgens een Lees meer

Lydia Pagac
Lydia Pagac
2025-08-28 03:52:16
Count answers : 8
0
Hebt u een probleem met een bedrijf en komt u er samen niet uit? U kunt verschillende stappen zetten om uw recht te halen. Het is verstandig om juridisch advies te vragen. Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Vraag dan of die u kan helpen met een brief of verdere stappen. Hebt u geen rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u kijken of u bij het Juridisch Loket terecht kunt. Of kijk of uw gemeente juridische hulp aanbiedt. U hoeft niet gelijk naar een rechter als u er niet uitkomt met een bedrijf. U kunt soms naar een geschillencommissie. Of een andere organisatie kan u verder helpen. Hebt u schriftelijk geklaagd bij het bedrijf en is het bedrijf aangesloten bij een geschillencommissie? Dan kunt u het probleem aan die geschillencommissie voorleggen. De geschillencommissie beslist wie er gelijk heeft. Neemt de commissie een besluit? Dan moet iedereen zich hieraan houden. Hebt u een probleem met een Europees bedrijf? Neem dan contact op met het Europees Consumenten Centrum (ECC). Het ECC informeert u over uw rechten en kan u helpen als u een probleem hebt met een bedrijf in een ander EU-land, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk. Een claimorganisatie verzamelt consumenten die hetzelfde consumentenprobleem hebben. Denk bijvoorbeeld aan vluchtvertragingen of vluchtannuleringen. Of woekerpolissen. Een claimorganisatie helpt u om uw recht te halen. Kunt of wilt u niet naar de geschillencommissie? Kijk dan of u naar de rechter kunt. Bekijk van tevoren goed hoeveel geld het gaat kosten en vraag juridisch advies. U kunt dan goed afwegen of u naar de rechter wilt gaan. Hoe start ik een rechtszaak? Advocaat soms verplicht Soms moet u verplicht een advocaat hebben. Gaat de rechtszaak om een bedrag onder de € 25.000? Dan kunt u naar de kantonrechter. Daar is een advocaat niet verplicht. Gaat de rechtszaak om een bedrag boven de € 25.000? Dan moet u naar de rechtbank. Daar is een advocaat verplicht. Wilt u meer informatie over advocaten? Of hebt u hulp nodig bij het vinden van een advocaat? Kijk dan op de website van de Nederlandse Orde van Advocaten. Hebt u een laag inkomen? Dan kunt u soms rechtsbijstand van de overheid krijgen. Kijk daarvoor op de website van de Raad voor Rechtsbijstand.