:

Wat moet ik aangeven in mijn belastingaangifte?

Joaquin Schoen
Joaquin Schoen
2025-10-22 01:42:42
Count answers : 7
0
U moet elk jaar het aangifteformulier voor de personenbelasting invullen. Deze inkomstenbelasting wordt geïnd door de Federale Overheidsdienst Financiën. U moet uw aangifte indienen via MyMinfin.be of op een papieren aangifteformulier. U kunt uw aangifte ook laten invullen door een medewerker van de FOD Financiën of een boekhouder. Fiscale attesten en andere bewijsstukken mag u toevoegen bij de aangifte. U moet die documenten zorgvuldig bewaren, ten minste tot het verstrijken van het zevende jaar dat volgt op het aanslagjaar.
Benny Ledner
Benny Ledner
2025-10-21 23:43:48
Count answers : 6
0
Veel gegevens zijn vooraf ingevuld. De Belastingdienst krijgt die gegevens van bijvoorbeeld je bank of werkgever. Toch is het belangrijk om altijd te controleren of de gegevens juist zijn. Hiervoor gebruik je onder andere de jaaropgave van je werkgever of uitkeringsinstantie, de jaaroverzichten van je bank en hypotheekverstrekker en de WOZ-beschikking van de gemeente. Op de website van de Belastingdienst vind je een volledig overzicht van alle documenten. Er zijn veel regelingen die je geld kunnen opleveren. Heb je een hypotheekschuld omdat je een eigen woning hebt, dan heb je bijvoorbeeld recht op hypotheekrenteaftrek. Heb je een fiscaal partnerschap, dan kun je de aftrekposten tussen jou en je partner verdelen. Dat bespaart belasting. Hebben jullie kinderen en werken jullie allebei, dan heb je misschien recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Check ook of je toeslagen kunt krijgen. Dit hangt af van het inkomen dat je opgeeft bij je aangifte.

Lees ook

Wat zijn mijn fiscale verplichtingen?

Als u winst maakt met een eenmanszaak of salaris ontvangt als directeur van een BV, bent u inkomsten Lees meer

Is iedereen verplicht belastingaangifte te doen?

U betaalt belasting over uw inkomen, over financiële belangen in een vennootschap en over uw spaarge Lees meer

Bud Pagac
Bud Pagac
2025-10-21 23:24:48
Count answers : 12
0
Om je belastingaangifte te doen, heb je je DigiD nodig, ook die van je fiscaal partner als je die hebt. Je hebt ook je burgerservicenummer (BSN) nodig, en dat van je eventuele fiscaal partner en minderjarige kinderen. Verder heb je een rekeningnummer nodig voor het geval je geld terugkrijgt. Als je samen aangifte doet met je fiscaal partner, kan je elkaar ook machtigen om de aangifte inkomstenbelasting te doen, dan heb je alleen de DigiD nodig van degene die aangifte doet. Ook belangrijk zijn je jaaropgave over 2023 van je werkgever en eventueel ontvangen partneralimentatie. Je hebt jaaroverzichten van je bankrekeningen nodig, zoals van je betaalrekening, spaarrekening en eventuele beleggingsrekening. Ook heb je de WOZ-waarde van je huis en een jaaropgave van je hypotheek nodig. Betalingsbewijzen van aftrekposten zoals giften aan goede doelen, specifieke zorgkosten en betaalde partneralimentatie zijn ook nodig. Ten slotte kan je ook gegevens van leningen en andere schulden, premies voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en gegevens over dividend nodig hebben.
Dessie Russel
Dessie Russel
2025-10-21 23:22:29
Count answers : 6
0
Voor uw belastingaangifte 2024 hebt u de volgende gegevens nodig: Uw burgerservicenummer (bsn) en dat van uw partner en kinderen. Uw rekeningnummer. Uw DigiD en dat van uw partner. Uw jaaropgaven over 2024. En als u die niet hebt: uw salarisstroken. Ontvangen partneralimentatie. Het jaaroverzicht 2024 van uw betaalrekening. Het jaaroverzicht 2024 van uw spaarrekening en dat van uw kinderen. Het jaaroverzicht 2024 van uw beleggingen. Het jaaroverzicht 2024 van uw crypto exchange(s). De WOZ-waarde van uw huis met peildatum 1 januari 2023. De notarisafrekening bij koop of verkoop van uw woning. Betalingsbewijzen, zoals voor giften en zorgkosten die u niet vergoed hebt gekregen. Betaalde partneralimentatie. Gegevens van leningen en andere schulden. Gegevens van betaalde lijfrentepremies. Een overzicht van betaalde arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV). Gegevens over dividend. Als u deze hebt gehad: de voorlopige aanslag inkomstenbelasting over 2024, en de voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zvw over 2024

Lees ook

Wat valt onder administratieplicht?

Uw administratie bestaat uit alle gegevens over uw onderneming die u vastlegt op papier of op een di Lees meer

Wat zijn de belangrijke aftrekposten in mijn belastingaangifte?

Welke zorgkosten mag ik aftrekken? Welke zakelijke kosten mag ik aftrekken? Welke kosten voor mijn Lees meer

Zoey Toy
Zoey Toy
2025-10-21 22:07:06
Count answers : 10
0
Je hebt onder andere de volgende documenten nodig: je identiteitskaart je bankrekeningnummer alle gegevens over je inkomsten een overzicht van je beroepskosten fiscale attesten voor je hypothecaire lening en de daaraan verbonden individuele levensverzekering Overzicht van je stortingen in het kader van pensioensparen Overzicht van je stortingen in het kader van langetermijnsparen Bedrag van je kosten voor kinderopvang Overzicht van je stortingen aan plaatselijke werkgelegenheidsagentschappen Al je rekeninguittreksels of het attest waaruit de roerende voorheffing op je aandelen blijkt met het oog op de vrijstelling ervan Documenten met betrekking tot belastingverminderingen zoals voor het verwerven van aandelen in erkende beleggingsfondsen Nummers van buitenlandse rekeningen en levensverzekeringen Attesten voor giften Overzicht van je voorafbetalingen Door jou betaalde onderhoudsgeld Bewijs van je eigen risico voor een rechtsbijstandverzekering