De motorrijtuigenbelasting kennen veel mensen beter als de wegenbelasting.
Welk tarief je moet betalen, hangt af van de brandstof en het gewicht van het voertuig.
Ook verschilt de wegenbelasting per provincie.
Provincies stellen zelf jaarlijks de opcenten vast: het deel van de motorrijtuigenbelasting dat naar de provincie gaat.
Voor een volledig elektrische auto betaal je geen motorrijtuigenbelasting.
Voor een auto met een CO₂-uitstoot tot 50 gram per kilometer betaal je de helft van het tarief.
Dit geldt tot en met 2024.
In 2025 krijg je met een volledig elektrische auto nog 75% korting.
Dit wordt 25% korting in 2026.
Vanaf 2030 betaal je de volledige motorrijtuigenbelasting.
Klasse: 2024: emissievrij (personenwagens): Geen MRB, 2025: 25% , 75% (2026 t/m 2029), daarna voltarief, 2024: emissievrij (bedrijfswagens): Geen MRB, 2025: 25%, voltarief, 2024: CO2 1-50g/km (PHEV) (personenwagens): 50%, 2025: 75%, voltarief, 2024: CO2 1-50g/km (PHEV) (bedrijfswagens): voltarief (125 kg gewichtscorrectie), 2025: 75%, voltarief, 2024: CO2 > 50g/km: voltarief, 2025: voltarief, 2026: voltarief, autobelastingen 2025: de vervuiler betaalt, waar bij auto’s met minder uitstoot voorlopig een kortingstarief geldt, is er juist een toeslag voor auto’s die meer uitstoot hebben.
Oftewel: de vervuiler betaalt.
Voor particulieren met een vervuilende diesel (> 5 mg/km fijnstof): normale tarief + 15%, voor ondernemers met een vervuilende diesel bestelauto van 12 jaar of ouder (> 5 mg/km fijnstof): normale tarief + 15%.