:

Hoe GDPR toepassen?

Verda Stracke
Verda Stracke
2025-10-16 05:25:08
Count answers : 5
0
Om GDPR toe te passen, volg je drie stappen: interpretatie, inventarisatie en realisatie. De eerste stap is het vertalen van de kaders naar de concrete situatie die van toepassing is op de organisatie: Welke nieuwe plichten worden mij opgelegd? Welke criteria moet ik aan voldoen? Welke rechten moet ik gaan faciliteren? Wat vraagt de toezichthouder van mij? De tweede stap richt zich op het creëren van gedetailleerd inzicht in de persoonsgegevens binnen de organisatie. Deze begint met het inventariseren van informatieobjecten en -stromen binnen de organisatie. Vervolgens moeten de benodigde maatregelen geïmplementeerd worden. Hierbij is het van belang om rekening te houden met de opzet, het bestaan en de werking van het beheerssysteem. Allereerst dienen de beheersmaatregelen zo te worden opgezet dat zij ten dienste staan van de privacy van personen in het voldoende mitigeren van de risico’s. Periodiek zal de werking van iedere maatregel getoetst moeten worden op zijn doeltreffendheid.
Kurtis Bauch
Kurtis Bauch
2025-10-16 05:22:21
Count answers : 11
0
Het recht op de bescherming van je persoonsgegevens houdt in dat je gegevens eerlijk verwerkt moeten worden, voor bepaalde doeleinden én met jouw toestemming. Organisaties hebben een goede reden nodig om je gegevens te verzamelen, bv. vitaal belang of een wettelijke verplichting. Is er geen goede reden? Dan moet een organisatie altijd toestemming vragen.

Lees ook

Wat zijn de 7 principes van de GDPR?

De UK GDPR stelt zeven sleutelprincipes vast: Lawfulness, fairness and transparency Purpose limita Lees meer

Wat is de maximale boete voor niet naleving van de GDPR?

Wie die regels overtreedt, kan een boete krijgen. De maximale boete is € 20 miljoen of 4% van de jaa Lees meer

Otilia Heidenreich
Otilia Heidenreich
2025-10-16 05:16:55
Count answers : 6
0
Zorg ervoor dat iedereen in het bedrijf, en vooral de beslissingnemers, op de hoogte is van de GDPR en welke impact dit op de organisatie zal hebben. Stel, indien nodig, een functionaris voor gegevensbescherming aan, of iemand die de verantwoordelijkheid draagt voor de naleving van de GDPR. Breng in kaart welke persoonlijke data je allemaal bijhoudt, van waar deze data afkomstig zijn, wat er met die data gebeurt en met wie die gedeeld worden. Maak een plan op met alle aanpassingen die moeten uitgevoerd worden op vlak van privacy volgens de nieuwe wetgeving. Zorg dat je voor mailings op de juiste manier toestemming vraagt. Onderzoek daarbij: Onder welke grondslagen je persoonsgegevens verwerkt of wilt gaan verwerken. Hoe je toestemming wilt verkrijgen van personen (opt-in’s) zodat je hun gegevens mag bewaren en gebruiken. Hoe je deze gegevens zult bijhouden en verwerken. Hoe je bestaande opt-in’s zult aanpassen zodat ze voldoen aan de nieuwe wetgeving. Wat er dient te gebeuren bij een datalek en hoe je dit zoveel mogelijk kunt vermijden. Hoe iemand zijn gegevens kan laten wissen en hoe dit zal verlopen. Pas je privacyverklaring aan. Vink de velden in je formulier, waar je toestemming vraagt, niet op voorhand aan. De persoon zelf moet de velden aanvinken. Vertel duidelijk over je bedrijf en met wie de gegevens zullen gedeeld worden (indien dit het geval zou zijn). Sluit een verwerkersovereenkomst met alle partijen die gegevens voor jou verwerken. Hou alle gegevens van een opt-in zorgvuldig bij en vermeld er zeker bij waarvoor de persoon toestemming heeft gegeven, welke info ze daarover ontvangen hebben op dat moment en hoe ze toestemming gegeven hebben. Iemand moet heel gemakkelijk zijn/haar gegevens kunnen laten verwijderen uit je databestand. Stel hiervoor een procedure op waarbij dit snel kan afgehandeld worden. Communiceer ook duidelijk dat iedereen zijn/haar toestemming kan intrekken.
Aimee Quitzon
Aimee Quitzon
2025-10-16 04:15:31
Count answers : 10
0
Breng in kaart welke persoonsgegevens u verzamelt, hoe gegevens worden beheerd en waar gegevens worden opgeslagen. Voor iedereen die persoonsgegevens verwerkt, is het aangeraden om gedetailleerdeinformatie te verzamelen in een (data)register. Informer uw klanten duidelijk over welke gegevens u verzamelt en met welk doel. Ook als het enkel vastleggen in uw klantenbestand is. Breng uw contacten op de hoogte van hun uitgebreide rechten: het recht op inzage, overdracht en om vergeten te worden. Zorg ervoor dat u binnen 72 uur de autoriteit persoonsgegevens en de betrokkene(n) kan inlichten in geval van een datalek.

Lees ook

Wat zijn GDPR richtlijnen?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming, of GDPR, is een Europese verordening die sinds 25 mei 2 Lees meer

Wat als een bedrijf de GDPR niet respecteert?

Als je de nieuwe regelgevingen niet naleeft, riskeer je een boete. Die kunnen oplopen tot 4% van de Lees meer

Adrien Halvorson
Adrien Halvorson
2025-10-16 03:58:12
Count answers : 7
0
Elke organisatie, elk bedrijf, elke overheid die persoonlijke data van Europese burgers verzamelt en verwerkt, moet GDPR toepassen. De gebruiker moet uitdrukkelijk toestemming geven. Geen vooraf aangevinkte vakjes meer om een nieuwsbrief of commerciële meldingen te ontvangen. De dataverzamelaar moet uitdrukkelijk vermelden welke data verzameld worden, en met welk doel. De verzamelde data mogen alleen voor dit doel gebruikt worden, en voor een periode die strookt met dat doel. Wanneer je data bewaart, moet je de data adequaat beschermen en de privacy ervan waarborgen. Een inbreuk op de veiligheid van de data moet gemeld worden binnen de 72 uur. De persoon van wie je de data bewaart, moet toegang krijgen tot de gegevens, die kunnen inzien, verbeteren, laten verwijderen. Het bedrijf moet een elektronische kopie kunnen voorleggen van zijn privaat bestand. De persoon van wie je de data bewaart, moet ook op elk moment zijn toestemming weer kunnen intrekken. Bedrijven met meer dan 250 personeelsleden moeten een Data Protection Officer benoemen die toezicht houdt op het correct uitvoeren van de GDPR-regulering.